Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa

Abstract
Tämä Pro gradu -tutkielma pyrkii selvittämään mahdollista yhteyttä viestinnän ja työnantajamielikuvan välillä, tutkimalla Universum-tutkimuksessa parhaiten menestyneiden yritysten viestintää ja työnantajamielikuvaa. Työnantajamielikuvaa on tutkittu vasta viime vuosina enemmän ja se on mielenkiintoinen ilmiö vahvojen organisaatioiden hallitessa nykymaailmaa.   Universum-tutkimuksen kautta kuusi yritystä valikoitui tutkimuksen kohde-organisaatioiksi, koska ne ovat tunnettuja kansainvälisesti ja arvostettuja hyvällä työnantajamielikuvalla. Yritykset ovat S-ryhmä, OP ryhmä, Finnair, Valmet, Kone ja Puolustusvoimat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä. Lisäksi tarkasteluun ote-tiin myös yrityksiä vertaileva näkökulma. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten välisiä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.   Tutkimustulosten mukaan työnantajamielikuvaa tutkittaessa esille nousee samoja piirteitä yrityksestä riippumatta. Työnantajamielikuvan rakentumiseen liittyy niin potentiaalisten hakijoiden mielipiteet kuin myös työntekijöiden mielipiteet yrityksestä. Tärkeimpiä työnantajamielikuvaan vaikuttavia tekijöitä on palkitseminen, työolosuhteet, työtehtävien monipuolisuus, työyhteisön ilmapiiri ja omien kokemusten lisäksi myös muiden kokemukset. Täten tutkimustulokset osoittivat, että kohdeorganisaatioiden työnantajaviestintä on monipuolista, mikä tukee työnantajamielikuvan rakentumista yritysten kohdalla.   Saadut tulokset viittaavat siihen, että työnantajamielikuvaan vaikuttaa moni asia niin ulkoisesti kuin myös sisäisesti, mutta tutkimusta tulisi laajentaa, jotta saataisiin vastauksia esimerkiksi, miten viestintä vaikuttaa työnantaja-mielikuvaan. Tämä tutkimus luo kuitenkin kiinnostavan katsauksen juuri kohdeorganisaatioiden työnantajaviestintään ja viestinnän rooliin työnantajamielikuvan rakentumisessa ja sekä motivoi lisätutkimukseen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411137215Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
CC BY 4.0Open Access
Copyright© The Author(s)

Share