Laajennetun todellisuuden oppimispeli ammatillisessa koulutuksessa
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Laajennetun todellisuuden teknologiat ovat kehittyneet ja niiden käyttö yleistynyt koulutuksessa. Myös opiskelijoiden odotukset opetukselle ovat muuttuneet, joten uusien teknologisten oppimissovellusten kehittämisestä ollaan kiinnostuneita. Vielä on vähemmän tutkimusta toiselle asteelle sijoittuvista oppimispeleistä, jotka toimivat eri laitekannoilla. Tämän tutkimuksen aiheena oli tarkastella AR- ja VR-teknologioita hyödyntävää oppimispeliä sen kehittäneiden projektin jäsenten näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat pelin kehittäjien näkemykset oppimispelin hyödyistä ja sovellusmahdollisuuksista sekä minkälaisia kokemuksia projektin jäsenillä oli projektityöskentelystä ja projektin tuloksista. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimukseen osallistui viisi oppilaitoksen edustajaa ja kaksi peliä kehittäneen yrityksen edustajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneiden mukaan oppimispeli vahvistaa opiskelun ja käytännön välistä yhteyttä ja pelillisyys ja saavutettavuus hyödyttävät opetusta ja oppimista. Peli tarjoaa opiskelijoille uusia kokemuksia sekä lisää ammattialan vetovoimaisuutta. Projektin jäsenet kokivat projektissa haasteita, mutta keksivät kehitysehdotuksia projektitoiminnalle. Osallistujilla esiintyi myös näkemyseroja liittyen käytettyihin laitteisiin ja pelillisyyden määrään. Tutkimus tuotti informaatiota vastaavanlaisia projekteja varten, sekä ideoita ja kokemuksia, joista voisi oppia ja hyötyä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
Laaksonen, Roosa (2015)Tutkin kandidaatintutkielmassani ammatillisessa koulutuksessa tavalliseen suomen kielen opetusryhmään integroitujen suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoiden ja heidän suomen kielen opettajansa kokemuksia eriyttämisestä ... -
Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Heinonen, Tuomas (2021)Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli ... -
Opiskelijan osallistaminen ja vaikuttamismahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa
Arkko, Marko (2020)Euroopan unionin laajuinen huoli on ollut lapsien ja nuorten oppiminen kouluissa ja oppilaitoksissa osaksi demokraattista yhteiskuntaa. Suomessa lainsäädäntö velvoittaa oppilaitoksia huomioimaan opiskelijan osallistamisen ... -
Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, Laura (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ... -
Yksilön ja yhteisön kielitaitoa : maahanmuuttajaopiskelijoiden kertomuksia kommunikointihalukkuudestaan ja käsityksistään suomesta opiskelukielenä ammatillisessa koulutuksessa
Kulju, Jonna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)The present study focuses on three immigrants' narratives about Finnish at vocational education. The aim is to investigate how immigrants narrate about willingness to communicate and learner beliefs and how they portray ...