Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
Abstract
Aiemmat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä tutkijat että opettajat ovat
havainneet ulkoilmaopetuksella olevan terveyshyötyjä oppilaille. Suomessa opettajien
ulkoilmaopetuksen käyttöä tai heidän kokemiaan terveyshyötyjä oppilaille ei sen sijaan ole
tutkittu. Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitkä tekijät kuvailevat
ulkoilmaopetusta käyttäviä alakouluopettajia sekä mitä kokemuksia opettajilla on
ulkoilmaopetuksen terveyshyödyistä oppilaille. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajien kokemat
terveyshyödyt yhteydessä ulkoilmaopetuksen käyttöön.
Tutkimuksessa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikkiin
suomenruotsalaisiin peruskouluihin, joissa oli syksyllä 2021 opetusta vuosikursseilla 1–6.
Kaikkia opettajia, jotka opettivat edellä mainituilla luokilla, pyydettiin vastaamaan kyselyyn.
Lomakkeessa kysyttiin, kuinka usein he käyttivät ulkoilmaopetusta tavallisen kahden viikon
jakson aikana. Lisäksi opettajia pyydettiin ottamaan kantaa kokemustensa perusteella 13
terveyshyötyolettamukseen. Opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä ja siihen mahdollisesti
vaikuttavia taustatekijöitä tarkasteltiin deskriptiivisin menetelmin. Terveyshyödyistä
muodostettiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla kolme terveysulottuvuutta.
Ulkoilmaopetuksen käyttöasteen yhteyttä terveyshyötyihin tutkittiin multinominaalisella
logistisella regressioanalyysilla. Lisäksi testattiin mahdollisten sekoittavien tekijöiden
vaikutuksia tutkittuihin yhteyksiin.
Tutkimukseen osallistui 134 opettajaa ja osallistujista suurin osa oli naisia ja heillä oli opettajan
pätevyys. Ulkoilmaopetusta säännöllisesti käyttävät opettajat olivat todennäköisemmin
osallistuneet ulkoilmaopetuskoulutukseen. Opettajat kokivat ylipäätään ulkoilmaopetuksella
olevan paljon terveyshyötyjä oppilaille. Opettajien vastausten perusteella muodostui kolme
terveyden ulottuvuutta; psykofyysinen terveys, sosiaalinen terveys, ja itsetunto ja -luottamus.
Opettajien kokemat terveyshyödyt olivat yhteydessä opettajien säännöllisen ulkoilmaopetuksen
käyttöön. Tulosten perusteella voi todeta opettajien kokevan ulkoilmapedagogiikalla olevan
monipuolisia terveyshyötyjä oppilailla ja näiden kokemusten olevan positiivisesti yhteydessä
käyttöön. Psyko-fyysisten terveyshyötyjen ja sosiaalisten hyötyjen yhteys ulkoilmaopetuksen
käyttöön katosi huomioidessa opettajien osallistuminen ulkoilmaopetuksen koulutukseen.
Tulosten perusteella opettajat kokivat ulkoilmaopetuksen käytön voivan olla yksi tapa edistää
oppilaiden terveyttä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli kuitenkin pieni ja ei kovin edustava ja
näin ollen on aihetta lisätutkimuksiin. Tulokset ovat näin ollen vain suuntaa antavia.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410286585Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..