Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta

Abstract
Aiemmat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä tutkijat että opettajat ovat havainneet ulkoilmaopetuksella olevan terveyshyötyjä oppilaille. Suomessa opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä tai heidän kokemiaan terveyshyötyjä oppilaille ei sen sijaan ole tutkittu. Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitkä tekijät kuvailevat ulkoilmaopetusta käyttäviä alakouluopettajia sekä mitä kokemuksia opettajilla on ulkoilmaopetuksen terveyshyödyistä oppilaille. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajien kokemat terveyshyödyt yhteydessä ulkoilmaopetuksen käyttöön. Tutkimuksessa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikkiin suomenruotsalaisiin peruskouluihin, joissa oli syksyllä 2021 opetusta vuosikursseilla 1–6. Kaikkia opettajia, jotka opettivat edellä mainituilla luokilla, pyydettiin vastaamaan kyselyyn. Lomakkeessa kysyttiin, kuinka usein he käyttivät ulkoilmaopetusta tavallisen kahden viikon jakson aikana. Lisäksi opettajia pyydettiin ottamaan kantaa kokemustensa perusteella 13 terveyshyötyolettamukseen. Opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä ja siihen mahdollisesti vaikuttavia taustatekijöitä tarkasteltiin deskriptiivisin menetelmin. Terveyshyödyistä muodostettiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla kolme terveysulottuvuutta. Ulkoilmaopetuksen käyttöasteen yhteyttä terveyshyötyihin tutkittiin multinominaalisella logistisella regressioanalyysilla. Lisäksi testattiin mahdollisten sekoittavien tekijöiden vaikutuksia tutkittuihin yhteyksiin. Tutkimukseen osallistui 134 opettajaa ja osallistujista suurin osa oli naisia ja heillä oli opettajan pätevyys. Ulkoilmaopetusta säännöllisesti käyttävät opettajat olivat todennäköisemmin osallistuneet ulkoilmaopetuskoulutukseen. Opettajat kokivat ylipäätään ulkoilmaopetuksella olevan paljon terveyshyötyjä oppilaille. Opettajien vastausten perusteella muodostui kolme terveyden ulottuvuutta; psykofyysinen terveys, sosiaalinen terveys, ja itsetunto ja -luottamus. Opettajien kokemat terveyshyödyt olivat yhteydessä opettajien säännöllisen ulkoilmaopetuksen käyttöön. Tulosten perusteella voi todeta opettajien kokevan ulkoilmapedagogiikalla olevan monipuolisia terveyshyötyjä oppilailla ja näiden kokemusten olevan positiivisesti yhteydessä käyttöön. Psyko-fyysisten terveyshyötyjen ja sosiaalisten hyötyjen yhteys ulkoilmaopetuksen käyttöön katosi huomioidessa opettajien osallistuminen ulkoilmaopetuksen koulutukseen. Tulosten perusteella opettajat kokivat ulkoilmaopetuksen käytön voivan olla yksi tapa edistää oppilaiden terveyttä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli kuitenkin pieni ja ei kovin edustava ja näin ollen on aihetta lisätutkimuksiin. Tulokset ovat näin ollen vain suuntaa antavia.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410286585Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..

Share