Show simple item record

dc.contributor.advisorPaakkari, Leena
dc.contributor.advisorSimonsen, Nina
dc.contributor.authorRay, Jenny
dc.date.accessioned2024-10-28T10:56:39Z
dc.date.available2024-10-28T10:56:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97731
dc.description.abstractAiemmat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä tutkijat että opettajat ovat havainneet ulkoilmaopetuksella olevan terveyshyötyjä oppilaille. Suomessa opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä tai heidän kokemiaan terveyshyötyjä oppilaille ei sen sijaan ole tutkittu. Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitkä tekijät kuvailevat ulkoilmaopetusta käyttäviä alakouluopettajia sekä mitä kokemuksia opettajilla on ulkoilmaopetuksen terveyshyödyistä oppilaille. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajien kokemat terveyshyödyt yhteydessä ulkoilmaopetuksen käyttöön. Tutkimuksessa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikkiin suomenruotsalaisiin peruskouluihin, joissa oli syksyllä 2021 opetusta vuosikursseilla 1–6. Kaikkia opettajia, jotka opettivat edellä mainituilla luokilla, pyydettiin vastaamaan kyselyyn. Lomakkeessa kysyttiin, kuinka usein he käyttivät ulkoilmaopetusta tavallisen kahden viikon jakson aikana. Lisäksi opettajia pyydettiin ottamaan kantaa kokemustensa perusteella 13 terveyshyötyolettamukseen. Opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä ja siihen mahdollisesti vaikuttavia taustatekijöitä tarkasteltiin deskriptiivisin menetelmin. Terveyshyödyistä muodostettiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla kolme terveysulottuvuutta. Ulkoilmaopetuksen käyttöasteen yhteyttä terveyshyötyihin tutkittiin multinominaalisella logistisella regressioanalyysilla. Lisäksi testattiin mahdollisten sekoittavien tekijöiden vaikutuksia tutkittuihin yhteyksiin. Tutkimukseen osallistui 134 opettajaa ja osallistujista suurin osa oli naisia ja heillä oli opettajan pätevyys. Ulkoilmaopetusta säännöllisesti käyttävät opettajat olivat todennäköisemmin osallistuneet ulkoilmaopetuskoulutukseen. Opettajat kokivat ylipäätään ulkoilmaopetuksella olevan paljon terveyshyötyjä oppilaille. Opettajien vastausten perusteella muodostui kolme terveyden ulottuvuutta; psykofyysinen terveys, sosiaalinen terveys, ja itsetunto ja -luottamus. Opettajien kokemat terveyshyödyt olivat yhteydessä opettajien säännöllisen ulkoilmaopetuksen käyttöön. Tulosten perusteella voi todeta opettajien kokevan ulkoilmapedagogiikalla olevan monipuolisia terveyshyötyjä oppilailla ja näiden kokemusten olevan positiivisesti yhteydessä käyttöön. Psyko-fyysisten terveyshyötyjen ja sosiaalisten hyötyjen yhteys ulkoilmaopetuksen käyttöön katosi huomioidessa opettajien osallistuminen ulkoilmaopetuksen koulutukseen. Tulosten perusteella opettajat kokivat ulkoilmaopetuksen käytön voivan olla yksi tapa edistää oppilaiden terveyttä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli kuitenkin pieni ja ei kovin edustava ja näin ollen on aihetta lisätutkimuksiin. Tulokset ovat näin ollen vain suuntaa antavia.fi
dc.description.abstractPrevious international studies have found that outdoor education has health benefits for pupils both according to researchers and teachers. In Finland, no studies about outdoor education usage, or how the teachers perceive its health benefits for pupils have been conducted. Therefore, the aim of this study was to examine what characterize teachers using outdoor education, and what are their perceptions of health benefits for their pupils. In addition, the study examines if there is an association between teachers’ perceived health benefits and their use of outdoor education. An electronic questionnaire was sent out to all Swedish speaking elementary schools in Finland that offered teaching in grades 1-6 during autumn 2021. All teachers teaching in these grades were asked to answer. The questionnaire contained questions about the teacher’s use of outdoor education during a usual two-week period. They were also asked to answer 13 statements about health benefits of outdoor education for pupils. The teachers’ use and factors characterizing the use was analyzed by descriptive methods. Out of the 13 statements three major health benefits were formed using the eksplorative factor analysis. The association between the amount of use and perceived health benefits were examined using multinominal logistic regression analysis which were adjusted by potential confounders. 134 teachers participated in the study, the majority were women, and they had a master’s degree in pedagogy. The results showed that the teachers overall had positive perceptions of the health benefits by outdoor education for pupils. The three major health benefit factors formed by explorative factor analysis were: psycho-physical health, social health, and self-esteem and - confidence. The results in this study showed that teachers perceived many health benefits by OE for pupils. The teachers perceiving more health benefits used OE regularly. The association between psycho-physical health, social health benefits, and regular use of OE disappeared when adjusting for teachers’ received OE training. The results indicates that teachers perceive that OE could be one way to increase pupils health and wellbeing. The sample in this study was small and not so representative and therefor more studies are needed.en
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.subject.otheroutdoor education
dc.subject.otherprimary school
dc.titleOpettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410286585
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoterveyshyödyt
dc.subject.ysoulkoilmaopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoschool children
dc.subject.ysopupils
dc.subject.ysooutdoor teaching
dc.subject.ysohealth benefits
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record