Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Aiemmat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä tutkijat että opettajat ovat
havainneet ulkoilmaopetuksella olevan terveyshyötyjä oppilaille. Suomessa opettajien
ulkoilmaopetuksen käyttöä tai heidän kokemiaan terveyshyötyjä oppilaille ei sen sijaan ole
tutkittu. Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitkä tekijät kuvailevat
ulkoilmaopetusta käyttäviä alakouluopettajia sekä mitä kokemuksia opettajilla on
ulkoilmaopetuksen terveyshyödyistä oppilaille. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajien kokemat
terveyshyödyt yhteydessä ulkoilmaopetuksen käyttöön.
Tutkimuksessa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikkiin
suomenruotsalaisiin peruskouluihin, joissa oli syksyllä 2021 opetusta vuosikursseilla 1–6.
Kaikkia opettajia, jotka opettivat edellä mainituilla luokilla, pyydettiin vastaamaan kyselyyn.
Lomakkeessa kysyttiin, kuinka usein he käyttivät ulkoilmaopetusta tavallisen kahden viikon
jakson aikana. Lisäksi opettajia pyydettiin ottamaan kantaa kokemustensa perusteella 13
terveyshyötyolettamukseen. Opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä ja siihen mahdollisesti
vaikuttavia taustatekijöitä tarkasteltiin deskriptiivisin menetelmin. Terveyshyödyistä
muodostettiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla kolme terveysulottuvuutta.
Ulkoilmaopetuksen käyttöasteen yhteyttä terveyshyötyihin tutkittiin multinominaalisella
logistisella regressioanalyysilla. Lisäksi testattiin mahdollisten sekoittavien tekijöiden
vaikutuksia tutkittuihin yhteyksiin.
Tutkimukseen osallistui 134 opettajaa ja osallistujista suurin osa oli naisia ja heillä oli opettajan
pätevyys. Ulkoilmaopetusta säännöllisesti käyttävät opettajat olivat todennäköisemmin
osallistuneet ulkoilmaopetuskoulutukseen. Opettajat kokivat ylipäätään ulkoilmaopetuksella
olevan paljon terveyshyötyjä oppilaille. Opettajien vastausten perusteella muodostui kolme
terveyden ulottuvuutta; psykofyysinen terveys, sosiaalinen terveys, ja itsetunto ja -luottamus.
Opettajien kokemat terveyshyödyt olivat yhteydessä opettajien säännöllisen ulkoilmaopetuksen
käyttöön. Tulosten perusteella voi todeta opettajien kokevan ulkoilmapedagogiikalla olevan
monipuolisia terveyshyötyjä oppilailla ja näiden kokemusten olevan positiivisesti yhteydessä
käyttöön. Psyko-fyysisten terveyshyötyjen ja sosiaalisten hyötyjen yhteys ulkoilmaopetuksen
käyttöön katosi huomioidessa opettajien osallistuminen ulkoilmaopetuksen koulutukseen.
Tulosten perusteella opettajat kokivat ulkoilmaopetuksen käytön voivan olla yksi tapa edistää
oppilaiden terveyttä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli kuitenkin pieni ja ei kovin edustava ja
näin ollen on aihetta lisätutkimuksiin. Tulokset ovat näin ollen vain suuntaa antavia.
...
Previous international studies have found that outdoor education has health benefits for pupils
both according to researchers and teachers. In Finland, no studies about outdoor education
usage, or how the teachers perceive its health benefits for pupils have been conducted.
Therefore, the aim of this study was to examine what characterize teachers using outdoor
education, and what are their perceptions of health benefits for their pupils. In addition, the
study examines if there is an association between teachers’ perceived health benefits and their
use of outdoor education.
An electronic questionnaire was sent out to all Swedish speaking elementary schools in Finland
that offered teaching in grades 1-6 during autumn 2021. All teachers teaching in these grades
were asked to answer. The questionnaire contained questions about the teacher’s use of outdoor
education during a usual two-week period. They were also asked to answer 13 statements about
health benefits of outdoor education for pupils. The teachers’ use and factors characterizing the
use was analyzed by descriptive methods. Out of the 13 statements three major health benefits
were formed using the eksplorative factor analysis. The association between the amount of use
and perceived health benefits were examined using multinominal logistic regression analysis
which were adjusted by potential confounders.
134 teachers participated in the study, the majority were women, and they had a master’s degree
in pedagogy. The results showed that the teachers overall had positive perceptions of the health
benefits by outdoor education for pupils. The three major health benefit factors formed by
explorative factor analysis were: psycho-physical health, social health, and self-esteem and -
confidence. The results in this study showed that teachers perceived many health benefits by
OE for pupils. The teachers perceiving more health benefits used OE regularly. The association
between psycho-physical health, social health benefits, and regular use of OE disappeared when
adjusting for teachers’ received OE training. The results indicates that teachers perceive that
OE could be one way to increase pupils health and wellbeing. The sample in this study was
small and not so representative and therefor more studies are needed.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29596]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching Science Outdoors : Supporting Pre-Service Teachers’ Skill Development with the Help of Available Mobile Applications
Kesler, Merike; Kaasinen, Arja; Kervinen, Anttoni (MDPI, 2024)Outdoor environments provide excellent teaching and learning experiences in science education. However, many teachers find outdoor teaching challenging. In this study, we investigated factors supporting skill development ... -
Self-compassion in learning : primary school teachers’ perspectives
Pulkkinen, Iina; Lakaniemi, Sonja (2023)Tämä laadullinen tutkimus tarkastelee itsemyötätuntoa suomalaisten alakoulun opettajien käsitysten ja opetusmenetelmien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten itsemyötätunto on osana opettajien ... -
Exploring the use of self-assessment in Chinese primary school EFL teaching : teachers’ perspectives and practices in Shanghai, Shenzhen and Jiangsu
Hu, Yali; Kantelinen, Ritva; Kautonen, Maria (Taylor & Francis, 2024)This study explores self-assessment (SA) practices and perceptions among primary school English as a foreign language (EFL) teachers in China. Data were collected through a qualitative web-based questionnaire from 97 EFL ... -
Leadership roles of teacher trainees in the Gambia primary school : a case study of two primary schools
Jabbi, Alhagie (2015)The topic of this Master´s Thesis is the leadership roles of teacher trainees in The Gambia primary: A case study of two primary schools in region two (2). The purpose of this research is to find out whether leadership ... -
School and choice: An ethnography of a primary school with bilingual classes
Rajander, Silja (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2010)Based on a one-year ethnographic study of a primary school in Finland with specialised classes in Finnish and English (referred to as bilingual classes by research participants), this research traces how nationed, ethnicised, ...