Huumori johtamisessa kolmen eri toimialan organisaatiossa

Abstract
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on laadullisesti tutkia ja selvittää, miten eri toimialoilla toimivat johtajat mieltävät huumorin ja käyttävät sitä omassa johtamistyössään sekä mitä vaikutuksia eri toimialoilla on johtajien huumoriin. Tutkimustehtävänä oli selvittää, onko organisaatioiden toimialoilla vaikutusta johtajien huumoriin tai siihen, miten he sitä käyttävät. Tutkielmalla pyritään parantamaan ymmärrystä siitä, miten huumori näkyy eri toimialoilla ja minkälainen rooli huumorilla on eri toimialojen johtajien kesken. Tutkimuksen alatutkimuskysymyksissä perehdytään johtajien näkemyksiin huumorin merkityksestä ja sen roolista johtamisessa sekä toimialan vaikutuksesta huumoriin johtamisessa. Tutkielman teoriaosuus koostuu huumoriin sekä johtamiseen liittyvistä aikaisemmista tutkimuksista ja artikkeleista. Laadullinen tutkimus tehtiin haastattelemalla yhdeksää johtajaa, jotka jakautuivat heidän edustamansa organisaation ja toimialan mukaan tasan kolmeen eri ryhmään. Nämä ryhmät koostuivat opetus, terveyspalvelu- ja finanssialan johtajista. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että huumori mielletään yhä tärkeäksi johtamisessa, vaikka siihen liittyy riskejä ja mahdollisia väärinymmärryksiä. Kiusaavaa tai halventavaa huumoria ei hyväksytä. Johtajien vastausten mukaan huumorin käyttötavat johtamisessa liittyvät vahvasti luottamuksen rakentamiseen ja ilmapiirin parantamiseen, jolloin huumorin koetaan edistävän työyhteisön yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Avoin ja tilannekohtainen huumori koetaan johtajien keskuudessa huumorin muodoista tehokkaimmaksi, mutta samalla on tärkeää osata myös vakavoitua. Tutkimuksen tulosten perusteella huumorin käyttötavat eroavat eri toimialojen välillä, ja jokaisella toimialalla on omat huumorin erityispiirteensä. Johtajien vastausten mukaan huumorin nähdään myös muuttuvan ajan, paikan ja ihmisten mukaan, vaikka huumorikäytännöt eivät välttämättä olisikaan muuttuneet eri toimialojen organisaatioissa. Tutkimus osoittaa, että huumorin päämäärät eroavat toimialojen välillä toisistaan, mutta vaikka toimialat asettavat huumorille tietyt raamit, lopullisen huumorin luovat ihmiset.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410196385Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
CC BY-NC-ND 4.0Open Access
Copyright© The Author(s)

Share