Monikieliset lapset kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa : käyttöteoria monikielisten lasten kielellisen huomioinnin edistäjänä
Palojärvi, A. (2024, 7.6.2024). Monikieliset lapset kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa : käyttöteoria monikielisten lasten kielellisen huomioinnin edistäjänä. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2024/06/07/monikieliset-lapset-kaksikielisessa-varhaiskasvatuksessa-kayttoteoria-monikielisten-lasten-kielellisen-huomioinnin-edistajana/
Published in
Tutkittua varhaiskasvatuksestaAuthors
Date
2024Copyright
© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2024
Suomi monikielistyy hurjaa vauhtia. Esimerkiksi viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana vieraskielisten määrä Suomessa on kaksinkertaistunut (Tilastokeskus, 2023). Tämän myötä myös monikielisten lasten määrä varhaiskasvatuksessa kasvaa. Samaan aikaan kaksikielistä opetusta eli opetusta, jossa kahta kieltä käytetään opetuksen ja ohjauksen välineenä (García, 2009), pyritään Suomessa laajentamaan esimerkiksi jakamalla valtionavustuksia kaksikielisen opetuksen laajentamiseen (Opetushallitus, ei pvm). Kuitenkaan siitä, miten monikielisiä lapsia ja heidän kotikieliään huomioidaan kaksikielisessä opetuksessa ei ole juurikaan tutkimustietoa, varsinkaan sellaisissa tilanteissa, joissa lasten kotikielenä on jokin muu kuin jompi kumpi kaksikielisen opetuksen toimintakielistä. Väitöskirjatutkimukseni pyrkii osaltaan lisäämään tietoa tästä tarkastelemalla yhden kaksikielistä opetusta (suomi-ruotsi) toteuttavan eksperttiopettajan kielipedagogiikan käyttöteoriaa ja käytäntöä varhaiskasvatuksen monikielistyvässä kontekstissa. Käyttöteorialla (practical theory) tarkoitetaan opettajan näkemystä hyvästä opetuksesta (Maaranen ym., 2016). Eksperttiopettajalla puolestaan tarkoitan opettajaa, jolla on pitkä kokemus (tässä tapauksessa yli 20 vuotta työkokemusta) ja sosiaalista tunnustusta eksperttiydestään (ks. Palmer ym., 2005). Väitöskirjani (Palojärvi, esitarkastuksessa) koostuu kolmesta osatutkimuksesta ja seuraavaksi esittelen osatutkimusten päätulokset. Tutkimukseen osallistuneesta eksperttiopettajasta käytän pseudonyymiä Johanna.
...
Publisher
Tutkittua varhaiskasvatuksestaISSN Search the Publication Forum
2737-3665Keywords
Original source
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2024/06/07/monikieliset-lapset-kaksikielisessa-varhaiskasvatuksessa-kayttoteoria-monikielisten-lasten-kielellisen-huomioinnin-edistajana/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243332961
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa
Palojärvi, Anu; Mård-Miettinen, Karita; Koivula, Merja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. ... -
Manifestations of an expert teacher’s practical theory of language pedagogy in translanguaging situations in early childhood education and care
Palojärvi, Anu; Koivula, Merja; Mård-Miettinen, Karita; Rutanen, Niina (Jyväskylän yliopisto, 2023)This case study explores how an expert teacher’s practical theory of language pedagogy is manifested in translanguaging situations involving the use of multilingual children’s home languages in early childhood education ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Lasten monikielisyyden tukemisesta
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Institutet för språk och folkminnen, 2022) -
Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin ...