Lasten siirtymät varhaiskasvatuspolulla

Abstract
Varhaiskasvatuksen aloituksen ajankohdasta, varhaiskasvatuspaikan ryhmärakenteesta ja perheiden muuttuvista tilanteista riippuen lapset voivat kohdata hyvin vaihtelevan määrän siirtymiä varhaiskasvatuksen aikana. Nämä erilaiset siirtymät ovat keskiössä Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä (Trace in ECEC) -hankkeessamme, johon tämä blogiteksti perustuu. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemia (2019-2023) ja se toteutetaan Jyväskylän yliopistolla. Trace in ECEC -tutkimushankkeessa seurataan lasten siirtymiä varhaiskasvatuksen aloituksesta aina esiopetukseen asti. Tämä pitkäkestoinen aineistonkeruu tuottaa tietoa siitä, minkälaisia sosiaalisia, fyysisiä ja filosofisia muutoksia ja jatkuvuuksia lapset ovat kohdanneet varhaiskasvatuspoluillaan. Yaiza Lucas Revillan väitöstutkimus keskittyy pienten lasten suhteisiin varhaiskasvatuksen aloituksessa. Kaisa Harjun väitöstutkimus pureutuu varhaiskasvatusvuosien aikana tapahtuviin siirtymiin, joista on vielä hyvin vähän tutkittua tietoa. Näitä siirtymiä ovat muassa ryhmästä toiseen vaihdot saman talon sisällä. Jasemin Canin väitöstutkimus keskittyy lasten siirtymäresursseihin esiopetussiirtymässä. Lisäksi olemme tarkastelleet siirtymiä muun muassa tuen tarpeiden ja vanhempien luottamuksen ja tunteiden ja odotusten näkökulmasta sekä lapsia koskevan tutkimuksen eettisiä kysymyksiä erityisesti tiimissä tehtävässä tutkimuksessa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Seuraavaksi kuvaamme tarkemmin, miten lasten siirtymät varhaiskasvatuksessa muodostuvat kasvattajien, perheiden ja lasten välisten neuvotteluiden ja suhteiden kautta päiväkodin arjessa.
Main Authors
Format
Articles Newspaper article
Published
2022
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Tutkittua varhaiskasvatuksesta
Original source
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/10/21/lasten-siirtymat-varhaiskasvatuspolulla/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410156283Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
2737-3665
Language
Finnish
Published in
Tutkittua varhaiskasvatuksesta
Citation
License
In CopyrightOpen Access
Funder(s)
Research Council of Finland
Funding program(s)
Academy Project, AoF
Akatemiahanke, SA
Research Council of Finland
Additional information about funding
Trace in ECEC -hanketta rahoittaa Suomen Akatemia (2019-2023) ja se toteutetaan Jyväskylän yliopistolla.
Copyright© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2022

Share