dc.contributor.advisor | Leppänen, Paavo | |
dc.contributor.advisor | Polet, Juho | |
dc.contributor.author | Malkki, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2024-09-25T06:16:53Z | |
dc.date.available | 2024-09-25T06:16:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97198 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä
matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin
matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten
välisiä eroavaisuuksia.
Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston InterLearn
huippututkimusyksikön Pieni karhu - oppimisen ja hyvinvoinnin
seurantatutkimukseen, jossa seurataan suomalaisia alakoulun oppilaita
ensimmäiseltä viidennelle luokalle ja tutkitaan oppimiseen ja tarkkaavaisuuteen
liittyviä tekijöitä. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu ekaluokkalaisille
tehdyistä varhaisia matemaattisia taitoja mittaavista tehtävistä, sekä kyselyistä,
joilla tarkasteltiin oppilaiden matematiikkaan ja kouluun liittyviä tunteita.
Tutkimukset suoritettiin ensimmäisen luokan syksyn alussa (N=351) sekä
lopussa (N=213)
Tuloksista havaittiin, että tytöt pitävät poikia enemmän koulusta ja siellä
tehtävistä asioista. Lisäksi havaittiin matematiikkaan liittyvän ahdistuksen
olevan vahvassa yhteydessä varhaisiin matemaattisiin taitoihin tytöillä, mutta
pojilta samankaltaista yhteyttä ei löytynyt. Myös kouluaamuina jännittäminen
vaikutti etenkin tytöillä matemaattisissa tehtävissä suoriutumiseen. Positiivisilla
tunteilla eli matematiikasta ja koulusta pitämisellä ei ollut vaikutusta
matemaattisiin taitoihin. Matematiikkaan ja kouluun liittyvät tunteet selittivät
sukupuolen kanssa 12,5 % matemaattisista taidoista ensimmäisen luokan syksyn
alussa ja loppusyksystä 18,5 %. Sukupuoli ei näyttäisi olevan merkitsevä tekijä
matemaattisessa osaamisessa, mutta voi vaikuttaa taitoihin etenkin
matematiikka-ahdistuksen kautta. | fi |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | varhaiset matemaattiset taidot | |
dc.subject.other | matematiikka-ahdistus | |
dc.subject.other | kouluun liittyvät tunteet | |
dc.title | Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202409256074 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | oppilaat | |