Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Paavo
dc.contributor.advisorPolet, Juho
dc.contributor.authorMalkki, Heidi
dc.date.accessioned2024-09-25T06:16:53Z
dc.date.available2024-09-25T06:16:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97198
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston InterLearn huippututkimusyksikön Pieni karhu - oppimisen ja hyvinvoinnin seurantatutkimukseen, jossa seurataan suomalaisia alakoulun oppilaita ensimmäiseltä viidennelle luokalle ja tutkitaan oppimiseen ja tarkkaavaisuuteen liittyviä tekijöitä. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu ekaluokkalaisille tehdyistä varhaisia matemaattisia taitoja mittaavista tehtävistä, sekä kyselyistä, joilla tarkasteltiin oppilaiden matematiikkaan ja kouluun liittyviä tunteita. Tutkimukset suoritettiin ensimmäisen luokan syksyn alussa (N=351) sekä lopussa (N=213) Tuloksista havaittiin, että tytöt pitävät poikia enemmän koulusta ja siellä tehtävistä asioista. Lisäksi havaittiin matematiikkaan liittyvän ahdistuksen olevan vahvassa yhteydessä varhaisiin matemaattisiin taitoihin tytöillä, mutta pojilta samankaltaista yhteyttä ei löytynyt. Myös kouluaamuina jännittäminen vaikutti etenkin tytöillä matemaattisissa tehtävissä suoriutumiseen. Positiivisilla tunteilla eli matematiikasta ja koulusta pitämisellä ei ollut vaikutusta matemaattisiin taitoihin. Matematiikkaan ja kouluun liittyvät tunteet selittivät sukupuolen kanssa 12,5 % matemaattisista taidoista ensimmäisen luokan syksyn alussa ja loppusyksystä 18,5 %. Sukupuoli ei näyttäisi olevan merkitsevä tekijä matemaattisessa osaamisessa, mutta voi vaikuttaa taitoihin etenkin matematiikka-ahdistuksen kautta.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiset matemaattiset taidot
dc.subject.othermatematiikka-ahdistus
dc.subject.otherkouluun liittyvät tunteet
dc.titleEnsimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409256074
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysooppilaat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot