Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Abstract
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä
matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin
matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten
välisiä eroavaisuuksia.
Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston InterLearn
huippututkimusyksikön Pieni karhu - oppimisen ja hyvinvoinnin
seurantatutkimukseen, jossa seurataan suomalaisia alakoulun oppilaita
ensimmäiseltä viidennelle luokalle ja tutkitaan oppimiseen ja tarkkaavaisuuteen
liittyviä tekijöitä. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu ekaluokkalaisille
tehdyistä varhaisia matemaattisia taitoja mittaavista tehtävistä, sekä kyselyistä,
joilla tarkasteltiin oppilaiden matematiikkaan ja kouluun liittyviä tunteita.
Tutkimukset suoritettiin ensimmäisen luokan syksyn alussa (N=351) sekä
lopussa (N=213)
Tuloksista havaittiin, että tytöt pitävät poikia enemmän koulusta ja siellä
tehtävistä asioista. Lisäksi havaittiin matematiikkaan liittyvän ahdistuksen
olevan vahvassa yhteydessä varhaisiin matemaattisiin taitoihin tytöillä, mutta
pojilta samankaltaista yhteyttä ei löytynyt. Myös kouluaamuina jännittäminen
vaikutti etenkin tytöillä matemaattisissa tehtävissä suoriutumiseen. Positiivisilla
tunteilla eli matematiikasta ja koulusta pitämisellä ei ollut vaikutusta
matemaattisiin taitoihin. Matematiikkaan ja kouluun liittyvät tunteet selittivät
sukupuolen kanssa 12,5 % matemaattisista taidoista ensimmäisen luokan syksyn
alussa ja loppusyksystä 18,5 %. Sukupuoli ei näyttäisi olevan merkitsevä tekijä
matemaattisessa osaamisessa, mutta voi vaikuttaa taitoihin etenkin
matematiikka-ahdistuksen kautta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409256074Use this for linking
Language
Finnish