Oppimispelit autismin kirjon lapsille - systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Abstract
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kartoittaa autismikirjon lasten oppimispelien tutkimuksen tilaa, arvioida sen laatua ja käydä läpi saatuja tuloksia. Katsaukseen sisällytettiin tutkimuksia jotka testasivat digitaalista pelinomaista hoitoa vähintään 10 hengen kontrolliryhmällä autismikirjon diagnoosin saaneilla henkilöillä.
Kolmea artikkelitietokantaa käytettiin: Scopus, PubMed ja Science Direct, viimeinen haku tehtiin 30.8.2022. Systemaattisen harhan riskiä arvioitiin soveltaen CASP -tarkistuslistaa. 1375 tiivistelmää käytiin läpi joista lopulta valittiin 20 artikkelia jotka tutkivat 16:ta eri digitaalista hoitoa. 4 artikkeleista tutkivat sosiaalisten taitojen parantamista, 3 toisten tunteiden tunnistamista, 4 toiminnanohjauksen kuntoutusta, 4 digitoi sovellettua käyttäytymisanalyysia ja 5 artikkelia tutkivat sekalaisia aiheita.
Muutama tutkimus osoitti vahvan hoitoefekti, mutta enimmäkseen tulokset olivat vaatimattomat. Usea tutkimus sisälsi mielenkiintoisia alustavia tuloksia joiden pohjalle jatkotutkimusta on hyvä rakentaa. Tutkimusala kärsii menetelmällisen tarkkuuden puutteesta: vain 8/20 tutkimuksista käytti aktiivista kontrolliryhmää ja seurantatutkimuksia oli vain 6/20. Suuri osa hoitoefekteistä todennettiin vanhemmille tehdyillä kyselytutkimuksilla joita vaivaa mm. välillinen placeboefekti.
ASD-lasten oppimispelien hoitoefekti on tähän mennessä tehtyjen tutkimusten perusteella kokonaisuutena heikko, mutta lupaavat tuoreet tulokset puhuvat jatkotutkimuksen puolesta. Tutkimusala on kasvamassa mutta jatkossa tutkimusmetodeja tulee tarkentaa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409236026Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)