Oppimispelit autismin kirjon lapsille - systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kartoittaa autismikirjon lasten oppimispelien tutkimuksen tilaa, arvioida sen laatua ja käydä läpi saatuja tuloksia. Katsaukseen sisällytettiin tutkimuksia jotka testasivat digitaalista pelinomaista hoitoa vähintään 10 hengen kontrolliryhmällä autismikirjon diagnoosin saaneilla henkilöillä.
Kolmea artikkelitietokantaa käytettiin: Scopus, PubMed ja Science Direct, viimeinen haku tehtiin 30.8.2022. Systemaattisen harhan riskiä arvioitiin soveltaen CASP -tarkistuslistaa. 1375 tiivistelmää käytiin läpi joista lopulta valittiin 20 artikkelia jotka tutkivat 16:ta eri digitaalista hoitoa. 4 artikkeleista tutkivat sosiaalisten taitojen parantamista, 3 toisten tunteiden tunnistamista, 4 toiminnanohjauksen kuntoutusta, 4 digitoi sovellettua käyttäytymisanalyysia ja 5 artikkelia tutkivat sekalaisia aiheita.
Muutama tutkimus osoitti vahvan hoitoefekti, mutta enimmäkseen tulokset olivat vaatimattomat. Usea tutkimus sisälsi mielenkiintoisia alustavia tuloksia joiden pohjalle jatkotutkimusta on hyvä rakentaa. Tutkimusala kärsii menetelmällisen tarkkuuden puutteesta: vain 8/20 tutkimuksista käytti aktiivista kontrolliryhmää ja seurantatutkimuksia oli vain 6/20. Suuri osa hoitoefekteistä todennettiin vanhemmille tehdyillä kyselytutkimuksilla joita vaivaa mm. välillinen placeboefekti.
ASD-lasten oppimispelien hoitoefekti on tähän mennessä tehtyjen tutkimusten perusteella kokonaisuutena heikko, mutta lupaavat tuoreet tulokset puhuvat jatkotutkimuksen puolesta. Tutkimusala on kasvamassa mutta jatkossa tutkimusmetodeja tulee tarkentaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitus
Kokko, Tiina; Pesonen, Harri; Polet, J.; Kontu, Elina; Ojala, Terhi; Pirttimaa, Raija (2013)Tämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ... -
Yhteisvanhemmuus ja vanhempien stressi perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö
Lahtinen, Liisa (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla yhteisvanhemmuus toimii perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö. Lisäksi tutkittiin vanhempien kokemaa stressiä näissä perheissä sekä ... -
Musiikkiterapian vaikutukset autismin kirjon lasten hyvinvointiin kuntoutuksessa
Laitinen, Tuulimari (2023)Tutkimus käsittelee musiikkiterapian keinoja autismin kirjon lasten kuntoutuksessa länsimaissa. Tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kanssa ja minkälaisia vaikutuksia ... -
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus nuorten kokemuksista ja osallisuudesta lastensuojelussa
Jaatinen, Suvi (2014)Tutkimuksessa selvitän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, miten nuorten kokemuksia lastensuojelusta on aikaisemmin tutkittu sekä millaisia kokemuksia nuorilla on lastensuojelusta ja osallisuudesta lastensuojelussa ... -
Ilmastopakolaisuus : systemaattinen kirjallisuuskatsaus kansainvälisistä haasteista
Helin, Jouni (2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.