Kuka pitää huolta henkilöstöammattilaisista? : poliisissa työskentelevien HR-ammattilaisten kokemuksia työhyvinvoinnista
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää poliisissa työskentelevien HR-ammattilaisten kokemuksia työhyvinvoinnista. Jatkuvasti muuttuva työelämä haastaa työhyvinvointia ja HR-ammattilaiset ovat kriittisessä asemassa työhyvinvoinnin edistämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa HR-ammattilaisten työhyvinvointia kuormittavista ja edistävistä tekijöistä sekä keinoista tukea työntekijöiden hyvinvointia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto muodostuu kuuden poliisissa työskentelevän HR-ammattilaisen puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin temaattisena analyysinä hyödyntäen teoriaohjaavaa lähestymistapaa. Tulokset osoittivat työhyvinvoinnin koostuvan psykososiaalisista, työtehtävään liittyvistä ja organisatorisista tekijöistä. Työhyvinvointi määriteltiin kokonaisuutena, jota edisti erityisesti työyhteisö ja ilmapiiri. Työhyvinvointia puolestaan kuormittivat organisaation toiminnan haasteet ja johtamismallit. HR-ammattilaiset kokivat omat ja organisaation tarjoamat hyvinvoinnin tukemisen keinot osittain riittämättömiksi huolimatta tietyistä organisaation käytänteistä ja omasta pyrkimyksestä tukea työhyvinvoinnin prosesseja HR-roolissa. Tutkimus antaa lisää arvokasta tietoa työhyvinvoinnista erityisesti HR-ammattilaisten näkökulmasta poliisikontekstissa. Poliisissa voidaan edistää työntekijöiden työhyvinvointia tarjoamalla HR-ammattilaisille parhaat edellytykset ylläpitää sekä omaa että muiden hyvinvointia. Ymmärtämällä työyhteisön, johtamistyylien, organisaation toiminnan ja sen haasteiden merkitykset, poliisissa voidaan kehittää työhyvinvointia ja vastata työn vaatimuksiin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409125928Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish