Eight types of video game experience
Vahlo, J., & Tuuri, K. (2025). Eight types of video game experience. Entertainment Computing, 52, Article 100882. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2024.100882
Julkaistu sarjassa
Entertainment ComputingPäivämäärä
2025Tekijänoikeudet
© 2024 The Authors. Published by Elsevier B.V.
The study of game experience is a well-established area within game research, supported by numerous models. These models, while valuable, often focus on analyzing game experiences within specific contexts rather than facilitating comparative analyses. Addressing this research gap, our study empirically identifies prevalent game experience types that are common across various games. By analyzing 5,372 game experience descriptions provided by 1,193 survey respondents, this research employs a survey design inspired by the flow of qualitative interviews, facilitating a comprehensive understanding of the diverse factors shaping these experiences. Through latent class analysis, we delineate eight distinct game experience types: Compelling Challenge, Immersive Exploring, Creative Caring, Energetic Rushing, Competitive Shooting, Cheerful Bouncing, Strategic Management, and Daily Dwelling. Each type is analyzed in terms of both the variables from the latent class analysis and additional survey variables, enhancing our understanding of their unique and comparative characteristics. This approach sheds light on the multifaceted nature of game experiences and broadens our insights into player engagement across different game genres, offering practical implications for game design, marketing, and future research.
...
Julkaisija
ElsevierISSN Hae Julkaisufoorumista
1875-9521Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/242562823
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Huippuyksikkörahoitus, SA; Profilointi, SALisätietoja rahoituksesta
This work was funded by Kone Foundation (decision 201908388), Academy of Finland (Centre of Excellence in Game Culture Studies, decision 353267; PROFI 7 JYU.LearnDigi, decision 353325).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
Oksanen, Jere (2020)Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, ... -
Book Review: How Pac-Man Eats
Koskimaa, Raine (IT Universitetet i Koebenhavn, 2021) -
Report please! : a survey on players' perceptions towards the tools for fighting toxic behavior in competitive online multiplayer video games
Pohjanen, Antti (2018)Kilpailullisten nettimoninpelien nopeatempoinen ympäristö saattaa aiheuttaa pelaajissa huonoa käytöstä joko omaa tai vastustajan joukkuetta kohtaan. Tätä niin sanottua "myrkyllistä käytöstä" vastaan on kehitetty pelien ... -
Nuorten monimuotoiset pelikulttuurit kutsuvat tutkijoita
Meriläinen, Mikko; Ruotsalainen, Maria (Nuorisotutkimusseura, 2023) -
Editorial : The dark and the light side of gaming
Reer, Felix; Siitonen, Marko; De La Hera, Teresa (Frontiers Media SA, 2024)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.