Johdolta saadun tuen ja työyhteisön kunnioittavan vuorovaikutuksen yhteys opettajan minäpystyvyysuskomuksiin luokkahuoneen hallinnassa
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajan minäpystyvyysuskomuksia luokkahuoneen hallinnassa. Tavoitteena oli selvittää, ovatko johdolta saatu tuki sekä työyhteisön kunnioittava vuorovaikutus yhteydessä opettajan minäpystyvyyteen luokkahuoneen hallinnassa sekä muuntaako johdon tuki tai työyhteisön kunnioittava vuorovaikutus opettajan minäpystyvyyttä selittävien tekijöiden yhteyttä. Lisäksi haluttiin selvittää, ovatko aiemmissa tutkimuksissa havaitut tekijät, kuten opetuskokemus, stressi ja tuen tarpeisten oppilaiden määrä yhteydessä opettajan minäpystyvyysuskomuksiin luokkahuoneen hallinnassa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty osana InterLearn tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 40 luokanopettajaa, jotka työskentelivät 3. ja 4. luokan opettajina. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon opettajat vastasivat tammi-helmikuussa 2023. Aineiston analyysissa käytettiin lineaarista hierarkkista regressioanalyysia. Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan opetuskokemuksen ja johdon autonomisen tuen kasvaessa opettajan minäpystyvyys luokkahuoneen hallinnassa kasvoi. Puolestaan työyhteisön kunnioittavan vuorovaikutuksen kasvaessa opettajan minäpystyvyys luokkahuoneen hallinnassa heikkeni. Johdon autonominen tuki muunsi tuen tarpeisten oppilaiden määrän yhteyttä opettajan minäpystyvyyteen luokkahuoneen hallinnassa. Tuen tarpeisten oppilaiden yhteys opettajan minäpystyvyyteen oli vähäisempi, jos opettaja koki johdon autonomisen tuen korkeaksi. Puolestaan tuen tarpeisten oppilaiden yhteys opettajan minäpystyvyyteen oli voimakkaampi, jos opettaja koki johdon autonomisen tuen matalaksi.
Tutkimus tuotti uutta tietoa johdon ja työyhteisön merkityksestä opettajan minäpystyvyydelle. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden eri johtajuusmuodon yhteyttä opettajan minäpystyvyyteen, ja havaittiin, että vain johdon autonominen tuki oli yhteydessä opettajan minäpystyvyyteen luokkahuoneen hallinnassa. Lisäksi havaittiin, että työyhteisön kunnioittava vuorovaikutus ei lisännyt opettajan minäpystyvyysuskomuksia luokkahuoneen hallinnassa.
...
The purpose of the study was to investigate the teacher's self-efficacy beliefs in classroom management. The aim was to find out whether the support received from the management and the respectful interaction of the work community are related to the teacher's self-efficacy in classroom management, and whether the support of the management or the respectful interaction of the work community changes the connection of the factors explaining the teacher's self-efficacy. In addition, the purpose was to find out whether the factors observed in previous studies, such as teaching experience, stress and the number of students in need of support, are connected to the teacher's self-efficacy beliefs in classroom management.
The research material has been collected as part of the InterLearn research project. A total of 40 class teachers who worked as 3rd and 4th grade teachers participated in the study. The data was collected using an electronic questionnaire, which the teachers answered in January-February 2023. Linear hierarchical regression analysis was used in the analysis of the data. According to the results obtained from the study, as the teaching experience and autonomous support of the management increased, the teacher's self-efficacy in managing the classroom increased. On the other hand, as the respectful interaction of the work community increased, the teacher's self-efficacy in managing the classroom weakened. The management's autonomous support changed the relationship between the number of students in need of support and the teacher's self-efficacy in managing the classroom. The connection of students in need of support to the teacher's self-efficacy was lower if the teacher perceived the management's autonomous support to be high. On the other hand, the connection of students in need of support to the teacher's self-efficacy was stronger if the teacher felt that the management's autonomous support was low.
The research produced new information about the importance of management and the work community for the teacher's self-efficacy. The study examined the relationship between two different forms of leadership and the teacher's self-efficacy, and it was found that only the autonomous support of the management was connected to the teacher's self-efficacy in managing the classroom. In addition, it was found that the respectful interaction of the work community did not increase the teacher's self-efficacy beliefs in managing the classroom.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa
Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Prologos ry, 2018)Työrauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 ... -
Noviisiopettajien kokemuksia työyhteisön konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Huostila, Kimmo (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työyhteisön sisäisten konfliktitilanteiden ratkaisemisesta sekä organisaatiokulttuuriin sosiaalistumiseen, eli työyhteisöön kiinnittymiseen vaikuttavista ... -
Työyhteisön jäsenten vuorovaikutusosaamisen ja työyhteisön vuorovaikutuksen haasteiden tunnistaminen : työkalu vuorovaikutuskoulutustarpeen selvittämiseen
Fågel, Anna; Tarvainen, Oona (2023)Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena oli rakentaa työyhteisön vuorovaikutuskoulutustarvetta selvittävä työkalu, joka valikoitui kyselyksi. Vuorovaikutuskoulutustarve määriteltiin tässä työssä työyhteisön ... -
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ... -
Työyhteisön hybridityökäytänteiden kehittäminen vuorovaikutuksen näkökulmasta
Lajunen, Jutta (2023)Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena on tarkastella hybridityötä vuorovaikutuksen näkökulmasta työyhteisön kontekstissa. Keskityn erityisesti työn organisoinnin, työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.