The computer knows best: AI-powered personalization in marketing through the lens of data privacy
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee tekoälyn avulla tuotettua personoitua markkinointia ja sen suhdetta kuluttajien tietoturvaan ja yksityisyyteen. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, kuinka tekoälyllä voidaan tehostaa personoitua markkinointia, ja miten tämän käytännön mahdollisuudet ja rajoitukset peilautuvat tietosuoja-asetuksiin sekä kuluttajien yksityisyyttä koskeviin asenteisiin. Aikaisemmassa personalisointia käsittelevissä tutkimuksissa on sivuttu hieman tekoälyn integraation eri aspekteja, mutta kuluttajien yksityisyyttä ei ole tarkasteltu yhtä merkittävänä osana tätä kehitystä. Tämän vuoksi on tarpeen tarkastella näitä kolmea aihetta kattavasti yhdessä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Aineistonkeruu toteutettiin huhti-toukokuussa 2024, ja osallistujat koostuivat kuudesta markkinointialan tekoälyasiantuntijasta. Aineiston analyysi toteutettiin abduktiivisen lähestymistavan mukaisella temaattisella analyysillä.
Tutkimustulokset korostavat monia keskeisiä näkökohtia tekoälyllä ohjatusta personoidusta markkinoinnista. Tekoäly parantaa kohdennettua markkinointia hyödyntämällä datalähtöisiä johtopäätöksiä ja käsityksiä kuluttajakäyttäytymisen ennustamiseen ja ymmärtämiseen, luoden näin räätälöidympiä ja relevantimpia osto- ja asiakas-kokemuksia. Tekoälypersonoinnin tehokkuus kuitenkin riippuu eettisestä datankeruusta ja kuluttajan yksityisyyttä koskevista suojatoimista. Rakenteettoman datan merkityksen kasvaessa nousevat esiin uudenlaiset haasteet datavaihdon suostumuksen ja tekijänoikeuksien osalta. Lisäksi yritysten sisäiset datasiilot ja tiukat GDPR-säädökset vaikeuttavat tekoälypohjaisen personoinnin kehittämistä, mikä osaltaan korostaa yrityskulttuurin ja johdon roolia yksityisyydensuojan varmistamisessa. Tutkimus korostaa myös inhimillisten virheiden merkittävää vaikutusta datan kategorisoinnissa personointialgoritmeihin, laajentaen teoreettista ymmärrystä tekoälyllä ohjatun markkinoinnin harhoista. Tulevat tutkimukset, jotka keskittyvät enemmän näihin näkökohtiin mahdollisesti muissa konteksteissa, voivat tarjota uusia näkemyksiä personoidun markkinoinnin kehittämiseen ja hallitsemiseen tekoälyn aikakaudella.
...
This master's thesis examines AI integrated marketing personalization and its relationship to consumer privacy. The aim of the research is to enhance understanding on how personalized marketing is made more effective with the use of AI, and how are the possibilities and limitations of the practice reflected on current data regulations and consumer attitudes about privacy. Previous research on personalization has slightly touched on AI integration but has not considered consumer privacy as a significant part of this development. Therefore, it was deemed necessary to examine the three subjects comprehensively.
The study employed a qualitative approach, collecting data through semi-structured individual interviews. Data collection was conducted in April-May of 2024, involving six experts in marketing AI. Data analysis was conducted through an abductive thematical analysis approach.
The research findings highlight many key aspects of AI-driven personalized marketing. AI enhances targeted marketing by leveraging data-driven insights to predict and understand consumer behaviors, creating more tailored and relevant experiences. However, the effectiveness of AI personalization depends on ethical data collection and privacy measures, with a rising importance of unstructured data introducing new challenges for consent and copyright. Additionally, data silos within companies and strict GDPR regulations hinder the development of AI-powered personalization, emphasizing the role of company culture and leadership in ensuring privacy compliance. The study also underscores the significant impact of human error in data categorization on personalization algorithms, expanding the theoretical understanding of biases in AI-driven marketing. Future studies focusing more on these aspects possibly in other contexts could offer new insights for the development and control of personalized marketing in the era of artificial intelligence.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Defending either a personal or an assigned standpoint : role play in supporting secondary school students’ argumentation face to face and through chat
Salminen, Timo; Marttunen, Miika (John Benjamins Publishing Co., 2018)This study clarifies whether a specific type of role play supports upper secondary school students’ collaborative argumentation. Data consist of 12 dyadic face-to-face and 12 chat debates. Data analysis focused on the ... -
Online Expression, Personal Cybersecurity Costs, and the Specter of Cybercrime
Rauhala, Juhani; Tyrväinen, Pasi; Zaidenberg, Nezer (IGI Global, 2020)The internet is used increasingly as a platform both for free expression and e-commerce. The internet has unique security and privacy risks. Such risks include the threat of criminal cyberattacks, including hacking and ... -
Online expression and spending on personal cybersecurity
Rauhala, Juhani; Tyrväinen, Pasi; Zaidenberg, Nezer (Academic Conferences International, 2019)The Internet is used increasingly as a platform both for free expression and e-commerce. Internet users have a variety of attitudes towards the security and privacy risks involved with using the Internet; and distinct ... -
Online marketing for the cookieless future in Finland
Koskela, Tiia (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia uutta ilmiötä: tulevaisuus ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Tutkielmassa tutkittiin yksityisyydensuojan kehitystä verkossa, sisältäen yleisen tietosuoja-asetuksen ... -
Linking Computers to the Brain : Overview of Cybersecurity Threats and Possible Solutions
Lahtinen, Tuomo; Costin, Andrei (Springer Nature Switzerland, 2023)The brain-computer interface (BCI) is a growing field of technology, and it has become clear that BCI systems’ cybersecurity needs amelioration. When BCI devices are developed with wireless connection capabilities, more ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.