Motivation zum Deutschlernen in der finnischen gymnasialen Oberstufe
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Englantia lukuun ottamatta vieraiden kielten opiskelijoiden määrä suomalaisissa lukioissa on viimeisten vuosikymmenten aikana laskenut selvästi. Ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemista tilastoista ilmenee, että vuosina 2015-2024 kielten ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on vähentynyt melkein kaikissa vieraissa kielissä, kun taas englannin kielen suosio on kasvanut. Samaan aikaan viimeisten vuosien aikana on uutisoitu muun muassa siitä, kuinka saksaa taitavia työntekijöitä kaivataan lisää työelämään. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tekijöitä lukiossa saksaa opiskelevien opiskelijoiden saksan oppimismotivaation taustalla on, sekä millaisia ajatuksia heillä on saksan kielen opiskelusta ja sen tärkeydestä sekä kielten opiskelun tärkeydestä ylipäätään.
Tutkimuksen pääkäsitteet ovat motivaatio ja vieraat kielet, joiden kautta tarkastellaan tutkimukseen osallistuneiden motivaatiota ja asenteita saksan kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka kerättiin alkuvuodesta 2024. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kaikkien tutkittavien kohdalla oppimismotivaatio kumpuaa niin sisäisistä kuin ulkoisistakin lähteistä - oppimiseen innostaa henkilökohtainen kiinnostus ja positiivinen suhtautuminen kieliin, mutta myös kielitaidon tuomat mahdolliset instrumentaaliset hyödyt tulevaisuudessa. Saksan kielen opiskelulla huomataan olevan myös yhteys ruotsin ja englannin kieleen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
Huupponen, Eeva (2021)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska ... -
„Keine Übung ist unbedingt schlecht, sie passt einfach nicht zu einem bestimmten Schüler“ : die Wortschatzarbeit im finnischen Deutsch- und Schwedischunterricht aus der Sicht der Lehrer
Sariola, Miira (2019)Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sanat ovat tärkeä osa kieltä. Niiden avulla kommunikoimme, joten sanat ja sanasto ovat tärkeä osa myös kieltenopetusta. Kielten oppikirjoissa on sanastoja, oppilaat ... -
Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
Käppi, Aini (2018)Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, ...