Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorBrauer, Hanna
dc.contributor.editorKároly, Adrienn
dc.contributor.editorKokkonen, Lotta
dc.contributor.editorGerlander, Maija
dc.contributor.editorTaalas, Peppi
dc.date.accessioned2024-07-08T08:53:32Z
dc.date.available2024-07-08T08:53:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationBrauer, H. (2024). Exploring university students’ goals for the development of multilingual and intercultural communication competence. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), <i>Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education</i> (pp. 45-66). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5</a>
dc.identifier.otherCONVID_221007206
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96335
dc.description.abstractWhile internationalisation in higher education has often been used in a narrow sense to mean instruction in English to attract foreign students, this understanding has been questioned in recent years. Instead, universities are increasingly looking for strategies to support students’ internationalisation in a more individualised fashion. The present study explores the goals set by 64 Finnish students of early childhood education at the beginning of their bachelor’s studies regarding their individual internationalisation process. When these goal descriptions are viewed through the lens of the ideal self, a conception of the kind of person a learner would like to become, they can be seen as representations of students’ ideal international selves. The goal descriptions were analysed using qualitative content analysis. Drawing on the framework of Multilingual and Intercultural Communication Competence (MICC) developed at the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä, I investigate what elements of the framework students most commonly ascribe to their ideal international selves, and what role different languages and multilingual competence play in their goal descriptions. In the study, the most central attributes of the ideal international self were openness to diversity and communicative confidence. Students generally showed a high level of interest in intercultural communication and “other” cultures although descriptions of the “other” were often somewhat essentialist. At the level of language learning, instead of language-specific goals, students often had goals related to multilingual competence. Where specific languages were mentioned, the most common goals were related to English, Swedish, and Arabic. The study concludes by discussing implications for language and communication studies, particularly the need to put more emphasis on raising confidence and fostering a non-essentialist understanding of culture.en
dc.description.abstractKansainvälistymisellä on korkeakoulutuksessa usein viitattu termin suppeassa merkityksessä englanninkieliseen opetukseen, jonka tarkoituksena on houkutella ulkomaisia opiskelijoita. Tämä käsitys on kyseenalaistettu viime vuosina. Yliopistot pyrkivätkin yhä useammin löytämään strategioita, joilla opiskelijoiden kansainvälistymistä voitaisiin tukea entistä yksilöllisemmin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tavoitteita, jotka 64 suomalaista varhaiskasvatuksen opiskelijaa asettaa opintojensa alussa omalle kansainvälistymisprosessilleen. Tarkastelussa hyödynnetään ihanneminän käsitettä, joka kuvaa sitä, millaiseksi ihmiseksi kielenoppija haluaisi kehittyä. Tämän käsitteen perusteella tavoitekuvaukset voidaan nähdä ilmaisuina opiskelijoiden ihanteellisesta kansainvälisestä minästä. Tavoitekuvauksia analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa hyödynnetään Jyväskylän yliopiston monikielisen akateemisen viestinnän keskuksessa kehitettyä monikielisen ja kulttuurienvälisen viestintäosaamisen viitekehystä (MICC). Viitekehyksen avulla tutkitaan, mitä sen elementtejä opiskelijat yleisimmin liittävät ihanteelliseen kansainväliseen minäänsä ja millainen rooli eri kielillä ja monikielisellä osaamisella on heidän tavoitekuvauksissaan. Tutkimuksessa keskeisimpiä ihanteellisen kansainvälisen minän piirteitä olivat avoimuus moninaisuudelle ja viestinnällinen itsevarmuus. Opiskelijat osoittivat yleisesti suurta kiinnostusta kulttuurienväliseen viestintään ja “toisiin” kulttuureihin, vaikka “toisista” annetut kuvaukset olivat usein hieman essentialistisia. Kielten oppimisen tasolla opiskelijoilla oli usein tavoitteita, jotka eivät olleet kielikohtaisia, vaan viittasivat pikemminkin monikieliseen osaamiseen. Niissä tapauksissa, joissa mainittiin tiettyjä kieliä, opiskelijoiden yleisimmät tavoitteet liittyivät englantiin, ruotsiin ja arabiaan. Tutkimuksen päätteeksi pohditaan tulosten merkitystä kieli- ja viestintäopetuksen kannalta ja tuodaan erityisesti esiin tarve vahvistaa oppijoiden itseluottamusta sekä edistää ei-essentialistisen kulttuurin käsityksen ymmärrystä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (240 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
dc.relation.ispartofseriesJYU Studies
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherideaaliminä
dc.subject.otherkielikoulutus
dc.subject.otherideal selves
dc.titleExploring university students’ goals for the development of multilingual and intercultural communication competence
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407085162
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.isbn978-952-86-0238-5
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange45-66
dc.relation.issn2814-8843
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors and University of Jyväskylä 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokulttuurienvälinen viestintä
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysominä
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysokielikasvatus
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16518
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9742
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3866
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25284
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3390
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0