Tom of Finlandin merkitykset Finlaysonin tuotteissa ja tuotekuvissa
Abstract
Touko Laaksonen, eli Tom of Finland (8.5.2017 – 7.11.1991) oli homoeroottisesta taiteestaan tunnettu suomalainen kuvataiteilija. Tom of Finlandin laajan tuotannon ja elämäntyön vaikutus niin homoseksuaaliin alakulttuuriin kuin valtavirtaiseen populaarikulttuurin on ollut merkittävä. Kotimaassaan Tom of Finlandin taidetta ei kuitenkaan Laaksosen eläessä juurikaan tunnettu eikä Laaksonen halunnut lähipiirinsä tietävän taiteilija-aliaksestaan. Tom of Finland nousikin suurempaan suosioon ja laajemman yleisön tietoon vasta Suomessa vasta Laaksosen kuoleman jälkeen.
Finlayson toi markkinoille ensimmäisen Tom of Finland -mallistonsa vuonna 2014, samana vuonna, kun Suomessa eduskunta äänesti tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Näiden Finlaysonin ensimmäisten tuotteiden ilmestymisen jälkeen Tom of Finlandin lihaksikkaat miehet ovat ilmestyneet suuren suosion saattelemina myös muihin arkipäiväisiin kulutushyödykkeisiin. Tässä tutkielmassa tarkastelen Finlaysonin Tom of Finland -kuosien, -tuotteiden ja tuotekuvien kautta Tom of Finlandin taiteen kotoistumista. Kotoistumisella viitataan tässä tutkielmassa Sanna Karkulehdon käyttämään termiin, jota Karkulehto on käyttänyt kuvaamaan naisen seksuaalisuuden kesytystä. Vertaan Finlaysonin tuo-tekuvia Tom of Finland Storen, Tom of Finland Foundationin verkkokaupan, käyttämiin tuotekuviin ja etsin näiden kahden toimijan Tom of Finlandille antamien merkitysten eroja.
Tutkielma pohtii, kotoistaako eli kesyttääkö Finlayson Tom of Finlandin taidetta ja mikä merkitys tällaisella kesytyksellä on.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406265004Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish