You May Have All the Knowledge There Is About the Sport, But Without Pedagogical Skills, It Never Comes into Use” : Children's Ice Hockey Coaches' Views on the Importance of Pedagogical Skills in Their Work

Abstract
Valmentajan pedagogisten taitojen on havaittu olevan avainasemassa urheilijoiden tunnekokemusten laadussa, motivaatiossa ja lajitaitojen hallinnassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten lasten jääkiekkovalmentajien näkemyksiä pedagogisten taitojen tärkeydestä heidän työssään. Tutkimuksessa keskityttiin jääkiekkovalmentajien näkökulmaan, sillä sitä on toistaiseksi tutkittu vain vähän. Kyseessä oli laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kahdeksan viisivuotiaiden jääkiekkoharrastajien valmentajaa. Osallistujat oli valittu eri puolilta Suomea ja heillä oli erilaiset taustat jääkiekon ja valmentamisen parissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin refleksiivisellä teema-analyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmentajat olivat yksimielisiä siitä, että lasten jääkiekkovalmentajat tarvitsevat pedagogisia taitoja työssään. Tarvittavat pedagogiset taidot jaettiin seuraavien pääteemojen alle: valmennuksen suunnittelu, valmennuksen toteuttaminen ja jatkuva itsensä kehittäminen valmentajan työn monipuolisen roolin täyttämiseksi. Valmentajat tarvitsivat pedagogisia taitoja innostaakseen lapsia liikkumaan ja opettaakseen lapsille terveellistä elämäntapaa, sosiaalisia taitoja sekä elämänarvoja. Lasten jääkiekkovalmentajien pedagogisen koulutuksen tarve korostui. Tutkimusta voidaan hyödyntää esimerkiksi juniorijääkiekkovalmennuksen kehittämisessä.

The coach's pedagogical skills have been found to play a key role in the quality of athletes' emotional experiences, motivation, and the mastery of sports skills. The purpose of this study was to investigate Finnish children's ice hockey coaches' views on the importance of pedagogical skills in their work. The study placed particular emphasis on exploring the ice hockey coaches' perspective, which has been studied only to a limited extent so far. This was a qualitative study. Eight coaches of five-year-old hockey enthusiasts participated in the study. The participants were selected from different parts of Finland, and they had diverse coaching and ice hockey backgrounds. The data collection method used in the study was thematic interviews. The data was analyzed through reflexive thematic analysis. The results of the study showed that the coaches were unanimous in their opinion that children's ice hockey coaches need pedagogical skills in their work. The pedagogical skills needed were grouped under following main themes: planning coaching, implementing coaching, and continuous self-development to meet the demands of the diverse role of a coach. Coaches needed pedagogical skills for encouraging children into physical activity and in teaching children healthy lifestyle, social skills, and life values. The necessity of pedagogical education for children´s ice hockey coaches was stated. The study can be utilized for example in the development of junior ice hockey coaching education.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406204916Use this for linking
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share