Vertaismentorointisuhteen merkitys uuden työntekijän työyhteisöön liittymiselle : tulokkaiden ja mentorien kokemuksia
Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tunnistaa yhteyksiä vertaismentorointisuhteen kehittymisen ja uuden työntekijän työyhteisöön liittymisen välillä. Tarkastelin liittymistä ja vertaismentorointisuhteen kehittymistä vuorovaikutuksen näkökulmasta, työyhteisön vuorovaikutuksessa rakentuvina ilmiöinä. Tutkielman ote oli laadullinen ja aineisto kerättiin päiväkirjamenetelmällä. Tutkielmaan osallistui neljä tulokasta ja kolme mentoria, jotka tuottivat kukin kolme päiväkirjaa viiden viikon aikana. Aineisto koostui yhteensä 21 päiväkirjasta, ja se analysoitiin yhdistäen teemoittelua ja temporaalista taulukointia.
Tulokset osoittavat, että vertaismentorointisuhde voi olla merkityksellinen tulokkaan työyhteisöön liittymiselle. Tutkimusjakson aikana vertaismentorointisuhteet joko muodostuivat ja mahdollisesti kehittyivät informatiivisesta kohti kollegiaalista ja erityistä vertaismentorointisuhdetta, tai eivät muodostuneet, jolloin tulokas muodosti informaaleja mentorointisuhteita muihin työyhteisön jäseniin. Vertaismentorointisuhteet muodostuivat silloin, kun osapuolten välinen vuorovaikutus tarjosi tulokkaalle työn ohjausta ja tukea. Työyhteisöön liittymistä mahdollistivat vuorovaikutus vertaismentorointisuhteessa (työn ohjaus, supportiivinen viestintä, mukaan ottaminen ja vuorovaikutussuhteen kehittäminen) sekä organisaation työympäristöön ja työkäytänteisiin liittyvät tekijät (työnkuva, lähi- ja etätyökäytänteet sekä vertaismentorointiohjelman käytänteet). Tulokkaiden työyhteisöön liittymisen kokemus muodostui suhteessa niihin vuorovaikutussuhteisiin, joita hän muodosti työyhteisössä: tutkimusjakson lopussa tulokkaat kokivat liittyneensä oman tiiminsä muodostamaan yhteisöön laajemman työyhteisön sisällä.
Tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten vertaismentoroinnilla voidaan tukea tulokkaiden työyhteisöön liittymistä ja tuloksia voidaan soveltaa organisaatioiden vertaismentorointiohjelmien kehittämiseen. Organisaatioiden tulisi kiinnittää huomiota myös laajemmin yhteisön vuorovaikutus- sekä lähi-, etä- ja hybridityökäytänteisiin, jotta työntekijöillä olisi mahdollisuuksia luoda merkityksellisiä vuorovaikutussuhteita ja kokea kuuluvansa työyhteisöön.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Näkymätön ja kuulumaton : työyksinäisyyttä kokeneiden käsityksiä työyhteisön vuorovaikutuksesta
Viren, Johanna (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työyhteisön vuorovaikutuksen merkityksestä työyksinäisyyden eli työyhteisössä koetun yksinäisyyden kokemiselle. Tähän tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla ... -
Työpaikkakiusaamista kokeneiden kiinnittyminen uuteen työyhteisöön vuorovaikutussuhteiden kautta
Liikanen, Riikka; Sirviö, Sari (2015)Tämän puheviestinnän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, millä tavoin yksilön aikaisemmat työpaikkakiusaamiskokemukset heijastuvat siihen, miten yksilö kiinnittyy uuteen työyhteisöön ... -
Keskijohtajien vuorovaikutussuhteiden haasteet ja niiden hallinta työyhteisössä
Hätönen, Ella (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita keskijohtajien työyhteisön vuorovaikutussuhteissa on sekä miten he hallitsevat näitä haasteita. Tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan keskijohtajien ... -
Newcomers in the Workplace
Rajamäki, Sari; Mikkola, Leena (Routledge, 2020)When newcomers enter a workplace, the focus is usually only on orientation and onboarding tactics, which aim to socialize newcomers into the workplace. However, it is through workplace relationships that newcomers make ... -
Työyhteisöön sosiaalistuminen usein hankalaa aloittelevalle opettajalle
Salin, Kasper (Liikuntatieteellinen seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.