Virtuaalinen vai fyysinen näppäimistö? Kirjoitusvälineiden vaikutukset käyttäjän suoriutumiseen lukivaikeuksien seulonnoissa
Abstract
Niilo Mäki Instituutissa (NMI) on kehitetty sähköisiä testejä lukivaikeuksien seulontaan. Tähän kehitettyä ARVIO-järjestelmää on suositeltu käytettäväksi tietokoneella, mutta järjestelmä mahdollistaa tablettien käyttämisen. Tavoitteena oli tuottaa NMI:lle tietoa näppäimistöjen vaikutuksista DLS-lukivaikeusseuloissa suoriutumiseen laitteistosuosituksia ja ARVIO-järjestelmän kehitystä varten.
Tutkimuksessa tarkasteltiin fyysisten näppäimistöjen käyttäjien sekä virtuaalisten näppäimistöjen tulosten eroja tutkimusta varten laaditussa näppäimistötestissä, sekä verrattiin niitä DLS:n sanelutehtävän tuloksiin. Havaittiin, että alakoulun 1.–2. luokan oppilaiden kohdalla fyysisten näppäimistöjen käyttäjät pärjäsivät aavistuksen paremmin näppäimistötestissä. Sanelutehtävässä toisen luokan oppilaista virtuaalisten näppäimistöjen käyttäjät suoriutuivat selkeästi paremmin. Ensimmäisen luokan osalta ei tullut tilastollisesti merkittäviä eroja. Suositellaan, että näppäimistösuosituksia laajennetaan alakoulun kahden ensimmäisen luokan osalta koskemaan myös virtuaalisia näppäimistöjä. Yläkoulun osalta havaittiin, että 7.–9. luokan oppilailla tablettitietokoneiden käyttö on vähäistä, ja pääasiassa oppilaat käyttävät kirjoittamiseen fyysistä näppäimistöä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406174713Use this for linking
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)