Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Antti
dc.contributor.authorVartiainen, Jarkko Kristian
dc.date.accessioned2024-06-14T11:53:19Z
dc.date.available2024-06-14T11:53:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95908
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yrityskauppoja tehneiden yritysten suorituskykyä suhteessa vertailuryhmään ja tutkimaan aiemmissa tutkimuksissa löydettyjen tekijöiden vaikutusta yrityskauppojen onnistumiseen. Tutkielma tarkastelee kahta pääkysymystä: 1. Vaikuttavatko yrityskaupat positiivisesti yritysten taloudelliseen suoriutumiseen? 2. Selittävätkö tietyt yritysten ja yrityskauppojen ominaisuudet yrityskauppojen onnistumista? Toisen kysymyksen osalta tutkitaan tilastollisia menetelmiä käyttäen erityisesti kotimaisuuden vs. ulkomaisuuden vaikutusta yrityskauppojen jälkeiseen suorituskykyyn. Tutkielman ensimmäinen hypoteesi perustuu aiempaan meta-analyysiin, joka osoittaa, että yrityskaupat eivät yleisesti johda positiiviseen taloudelliseen kehitykseen. Lisäksi tutkielma tarkastelee kotimaisten ja kansainvälisten yrityskauppojen vertailua yhtiön taloudelliseen suorituskykyyn vuosina 2018–2021. Selitettävänä muuttujana tutkimuksessa toimi oman pääoman tuoton muutos. Kontrollimuuttujiksi lisättiin suorituskyvyn mittareita kuten koko pääoman tuottoprosentin muutos, käyttökatteen muutos, maksuvalmiutta mittaavan current ration muutos ja markkina-arvon muutos. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lineaarista regressioanalyysia ja keskiarvojen vertailussa riippumattomien otosten t-testiä. Lineaarinen regressiomalli osoitti, että ROE:n muutoksesta yli 70 % selittyi, pääasiassa ROA:n ja ROE:n vahvan korrelaation myötä. Muiden muuttujien vaikutus oli vähäistä, eivätkä tulokset olleet tilastollisesti merkitseviä. Myöskään t-testin perusteella kauppoja tehneiden ja tekemättömien yhtiöiden välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa, vaikkakin kauppoja tehneiden ROE:n muutos oli keskimäärin 6 %-yksikköä heikompi. Yrityskaupat ovat olleet suosittu strateginen työkalu kasvun ja menestyksen saavuttamiseksi, mutta tutkimustulokset viittaavat siihen, että ne eivät välttämättä johda parempaan tulokseen omistajien kannalta. Vaikka yrityskauppoja tehdään, niiden vaikutukset omistajien saamaan tuottoon voivat olla negatiivisia, kuten myös aiemmat tutkimukset osoittavat.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn copyright
dc.titleYrityskauppojen vaikutus ostavan yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406144674
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAccounting and Corporate Financeen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimi ja yritysrahoitusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In copyright