Onko sosiaalityöntekijän habituksella väliä? : kirjallisuuskatsaus sosiaalityöntekijän habituksen ja roolin merkityksestä asiakaskohtaamisessa
Abstract
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee sosiaalityöntekijän habituksen vaikutusta asiakassuhteeseen sekä
kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä. Tässä tarkastellaan myös sosiaalityöntekijän roolia ja asemaa suhteessa asiakkaaseen. Tätä kautta myös valta-asetelma sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välillä tulee näkyväksi.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu habituksen käsitteestä sekä kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välillä. Käsittelen habitusta Pierre Bourdieun esittämän teorian
pohjalta. Käyn teorialuvussa läpi myös yhteiskunnallista luokka-ajattelua ja peilaan sitä sosiaalityöntekijän rooliin ja asemaan.
Kandidaatintutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostuu kahdesta
väitöskirjasta ja viidestä tutkimusartikkelista, jotka ovat sekä suomalaisia että kansainvälisiä. Aineisto
on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijän ulkoinen habitus ei ole asiakkaiden mielestä merkittävä. Tärkeintä on persoonallisuuden piirteet ja vuorovaikutustaidot, näitä ovat esimerkiksi asiakkaan aktiivinen kuunteleminen ja tapaamiselle annettu riittävä aika, työntekijän aitous ja halu auttaa
sekä kunnioittava suhtautuminen asiakkaaseen. Sosiaalityöntekijän roolissa ja asemassa on aina kyse
institutionaalisesta vallankäytöstä, joten kunnioittava suhtautuminen asiakkaaseen auttaa luomaan luottamuksellisen asiakassuhteen.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406114496Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish