Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMero, Joel
dc.contributor.authorKauppinen, Risto Tapio
dc.date.accessioned2024-06-10T12:41:27Z
dc.date.available2024-06-10T12:41:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95714
dc.description.abstractSeveral marketing activities have benefitted from the adoption of generative artifi-cial intelligence (GAI) tools and thus, shifted how digital content marketing (DCM) ac-tivities are approached by experts. The purpose of this study is to explore what kind of roles humans and GAI tools such as ChatGPT and Microsoft Copilot have in DCM. This study deployed qualitative research methods and conducted semi-structured inter-views with eight professionals from various levels of seniority working with DCM to determine how they view the role of GAI. The first key result of this study is that while individuals and firms have adopted GAI into their content creation processes, human editing and writing is still needed. This is leading firms to develop their own GAI tools that are trained with company data and can produce content with even less human oversight. The second key result of this study is that it highlights how companies have not been able to implement GAI tools into their customer relationship management (CRM) and marketing automation (MA) systems. Therefore, the role of GAI has been limited in marketing activities related to customer data. By implementing GAI into their current systems, firms will require less manual work towards extracting customer insights and optimizing customer journeys. The third key result is that firms have utilized GAI for enhancing their organic visibility on both social media and information search channels. The main applications for GAI stems from content production for these channels by using GAI programs to create visu-als and texts and contribute to supporting activities such as keyword research. This study contributes to the GAI in marketing literature and DCM literature streams by answering calls for research on the role of GAI and furthers the extant knowledge on how GAI is used for specific marketing activitiess related to DCM such as SEO. The main implication of this study to managers is to actively look for opportuni-ties to adopt a GAI tool for internal firm use and implement tools with GAI features specifically designed for certain tasks such as SEO.en
dc.description.abstractGeneratiivisia tekoälyä (GAI) sisältävien työkalujen käyttöönotto on muuttanut, miten asiantuntijat lähestyvät digitaalisen sisältömarkkinoinnin aktiviteetteja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia GAI-työkalujen, kuten ChatGPT:n ja Microsoft Co-pilotin, roolia digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa. Tässä tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja tehtiin kahdeksan puolistrukturoitua haastattelua digitaalisen sisältömarkkinoinnin parissa työskentelevien, eri tasoilla toimivien ammat-tilaisten kanssa sen selvittämiseksi, miten he näkevät GAI:n roolin digitaalisessa sisäl-tömarkkinoinnissa. Tutkimuksen ensimmäinen keskeinen tulos on, että vaikka yksilöt ja yritykset ovat ottaneet GAI:n käyttöön sisällöntuotantoprosesseissaan, ihmisen tekemä editointi ja kir-joittaminen on edelleen tarpeen. Tämä on johtanut siihen, että yritykset kehittävät omia GAI-työkalujaan, jotka on koulutettu yrityksen datalla ja pystyvät tuottamaan sisältöä entistä vähemmällä ihmisen manuaalisella työllä. Tutkimuksen toinen keskeinen tulos on, että yritykset eivät ole onnistuneet ottamaan GAI-työkaluja käyttöön asiakkuuksien hallinta- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmissään. Näin ollen GAI:n rooli on ollut rajoitettu asiakasdataan liittyvissä markkinointitoiminnoissa. Ottamalla GAI käyttöön nykyisissä järjestelmissään yritykset tarvitsevat vähemmän manuaalista työtä asiakas-datan analysoimisessa ja asiakaspolkujen optimoimisessa. Kolmas keskeinen tulos on, että yritykset ovat hyödyntäneet GAI:ta parantaakseen orgaanista näkyvyyttään sekä sosiaalisen median että tietohaun kanavissa. GAI:n pääasialliset sovellukset tässä kon-tekstissa liittyvät sisällöntuotantoon näille kanaville, käyttäen GAI-ohjelmia visuaalisen ja tekstisisällön luomiseen sekä tukitoimintoihin, kuten avainsanatutkimukseen. Tämä tutkimus edistää sekä tekoälyyn liittyvää markkinointi- ja digitaalinen sisäl-tömarkkinointi-kirjallisuutta vastaamalla kutsuihin tutkia GAI:n roolia sisällöntuotan-nossa ja laajentaa nykyistä tietämystä siitä, miten GAI:ta käytetään digitaaliseen sisäl-tömarkkinointiin liittyvissä markkinointitoimenpiteissä, kuten hakukoneoptimoinnissa. Tutkimuksen pääasiallinen johtopäätös johtajille on aktiivisesti etsiä mahdollisuuksia ottaa käyttöön GAI-työkaluja yrityksen sisäiseen käyttöön, jota voidaan kouluttaa yri-tyksen omalla datalla. Tämän lisäksi suosituksena on käyttää GAI-ominaisuuksia sisäl-täviä työkaluja, jotka on suunniteltu tiettyihin tehtäviin, kuten hakukoneoptimointiin.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsCC BY
dc.titleExploring the role of generative artificial intelligence in digital content marketing
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406104485
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineDigital Marketing and Corporate Communicationen
dc.contributor.oppiaineDigital Marketing and Corporate Communicationfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY