Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten toimintahorisontit
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten toimintahorisonttien rakentumista ja sitä määrittäneitä tekijöitä. Tarkoituksenamme on tavoittaa, millaisia mahdollisuuksia nuoret näkevät tulevaisuudessaan työn ja koulutuksen kontekstissa ja miten tämä käsitys on nuorille muodostunut. Tutkimuksen on tarkoitus tuottaa uutta tietoa ja näkökulmaa yhteiskunnalliseen keskusteluun työn ja koulutuksen ulkopuolella olevista nuorista nostamalla nuorten oma ääni ja kokemukset keskiöön.
Tutkimuksen aineisto koostuu viiden työn ja koulutuksen ulkopuolella olevan nuoren teemahaastattelusta. Tutkimuksen lähestymistapana toimii sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto on analysoitu teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa hyödynnettiin careership-teoriasta johdettua kategoriamatriisia. Matriisin yläkategorioita ovat: habitus, kenttä, rutiinit ja käännekohdat sekä ympäristön mahdollisuudet ja rakenteet. Analyysin pohjalta luotiin kuvaus jokaisen nuoren toimintahorisontin rakentumisesta ja sitä määrittäneistä tekijöistä.
Tutkimuksen kuvauksista ilmeni, että nuorten toimintahorisonttien rakentumisessa korostuivat moninaiset käännekohdat ja rutiinit, sosiaaliset suhteet sekä koulutusjärjestelmän mahdollisuudet ja rakenteet. Jokaisella nuorella oli oppimisvaikeus, neuropsykiatrinen häiriö tai mielenterveydenhaasteita, jotka olivat toimintahorisonttien rakentumista määrittäviä sosiaalisia tekijöitä. Nuoret kaipasivat tukea näihin haasteisiin, mutta niitä ei nähty tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamisen esteenä. Kaikki nuoret olivat suuntautuneita tulevaisuuteen ja jokaisen tavoitteena oli lähitulevaisuudessa päästä kouluttautumaan tai työelämään.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104457Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish