Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland

Abstract
Ääntämisen opetus nähdään usein ongelmallisena osa-alueena kielten opetuksessa. Muita kielen osa-alueita, kuten kielioppia, pidetään hyödyllisempänä kuin ääntämistä, minkä takia ääntämisen opetukseen ei usein jää tarpeeksi aikaa. Ääntämisen rooli kielten opetuksessa väheni erityisesti kommunikatiivisen lähestymistavan kehityksen myötä, sillä kommunikatiivinen lähestymistapa ei tarjonnut vastineita perinteisille ääntämisen opetuksen menetelmille. Vieraan kielen opetuksessa, joka korostaa sujuvan kommunikaation merkitystä, on kuitenkin olennaista tähdätä ymmärrettävään ääntämiseen. Suurimmat ongelmat ääntämisen opetuksessa johtuvat ajan ja materiaalien puutteesta. Aiempi tutkimus on myös havainnut, että opettajat eivät ole tyytyväisiä siihen, kuinka ääntämisen opetus huomioidaan opettajankoulutuksessa. Tämä tutkielma pyrki selvittämään, mitä materiaaleja ääntämisen opetuksessa käytetään ja miksi. Tavoitteena oli myös saada selville, millä tavoin opettajat hankkivat tai suunnittelevat materiaaleja ääntämisen opetukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 27 opettajaa, jotka opettivat englantia Suomessa joko alakoulussa, yläkoulussa tai lukiossa. Tulokset osoittivat, että ääntämisen opetukseen käytetään suhteellisen niukasti erilaisia materiaaleja oppikirjojen lisäksi. Suurimmat syyt lisämateriaalien käytölle liittyivät puutteisiin oppikirjoissa sekä haluun lisätä vaihtelua oppitunneille. Materiaalien suunnittelussa ja etsimisessä erityisen tärkeäksi raportoitiin autenttisuus ja erilaiset aksentit. Erityisinä ongelmina materiaalien hankintaan liittyen nousi esiin ajan ja sopivien materiaalien puute. Näiden tulosten avulla voidaan todeta, että ääntämisen asema kieltenopetuksessa on jokseenkin laiminlyöty. Suuri osa materiaaleista, joiden avulla ääntämistä voitaisiin opettaa, jää käyttämättä. Tulokset nostavat siis esiin tärkeitä huomioita siitä, millaiset valmiudet ja mahdollisuudet opettajilla on hyödyntää erilaisia materiaaleja monipuolisesti ääntämisen opetuksessa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104456Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share