Nuorten psykologinen oireilu, itsemyötätunto ja psykologinen joustavuus : sukupuolten väliset erot ja verkkopohjaisen HOT-intervention vaikuttavuus
This thesis examined the psychological symptoms, psychological flexibility and self-compassion of
adolescents as well as compared gender differences within these items. Additionally, the impact of Youth
Compass Plus, a web-based acceptance and commitment therapy (ACT) intervention developed by University
of Jyväskylä, was examined in regard to the variables of psychological symptoms, psychological flexibility
and self-compassion. The thesis was executed as a part of project called Hyvä arki (Feeling good everyday)
which aimed to support the well-being of adolescents in secondary school in a town in western Finland through
a five-week ACT-intervention. The sample of the thesis was 120 and the study was conducted by using
controlled design. The gender differences of psychological symptoms, psychological flexibility and self-
compassion were examined through a t-test. The associations of these variables were inspected with Pearson’s
correlation and the cofficients of determinations of psychological symptoms were analyzed with hierarchical
linear regression. The effect of the intervention was examined with a repeated measures ANOVA. The results
indicated that adolescents experienced psychological symptoms and that there were gender differences within
symptoms, psychological flexibility and self-compassion. The girls showed more psychological symptoms
than the boys and the boys had higher levels of psychological flexibility and self-compassion than the girls.
Additionally psychological flexibility and self-compassion were found to have negative associations with
psychological symptoms. The results of the hierarchical linear regressions indicated that gender, psychological
flexibility and self-compassion explained psychological symptoms. However, the Youth Compass Plus
intervention didn’t have an effect on the studied items. The results of the thesis support the previously found
high prevalence of mental health symptoms in adolescence and the associations between psychological
flexibility, self-compassion and well-being.
...
Tutkielmassa tarkasteltiin yläasteikäisten nuorten psykologista oireilua, psykologista joustavuutta ja
itsemyötätuntoa sekä sukupuolten välisiä eroja näissä. Lisäksi arvioitiin Jyväskylän yliopiston
kehittämän hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisen Nuorten Kompassi plus -verkkointervention
vaikuttavuutta näihin muuttujiin. Tutkielma oli osa Hyvä arki -tutkimushanketta, jossa pyrittiin muun
muassa parantamaan vaasalaisten yläkouluikäisten hyvinvointia viiden viikon intervention avulla.
Tutkimusaineisto koostui 120 nuoresta ja tutkimusasetelma oli kontrolloitu. Psykologisen oireilun,
psykologisen joustavuuden ja itsemyötätunnon sukupuolittaisia eroja tutkittiin t-testillä, muuttujien
välisiä yhteyksiä tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiolla, psykologisen oireilun selitysosuuksia
hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla ja intervention vaikuttavuutta toistomittausten
varianssianalyysilla (toistomittaus-ANOVA). Tulosten perusteella nuoret kokivat psykologista oireilua
ja sukupuolten välillä oli eroja sekä oireilun että psykologisen joustavuuden ja itsemyötätunnon
suhteen. Tytöillä oli havaittavissa enemmän oireilua, kun taas pojilla korkeampaa psykologista
joustavuutta ja itsemyötätuntoa. Lisäksi havaittiin, että itsemyötätunnolla ja psykologisella
joustavuudella oli negatiivinen yhteys psykologiseen oireiluun. Hierarkkisen lineaarisen
regressioanalyysin tulokset puolestaan viittasivat siihen, että sukupuoli, itsemyötätunto ja psykologinen
joustavuus selittivät nuorten psykologista oireilua. Sen sijaan Kompassi plus -verkkointerventio ei
vaikuttanut tutkittuihin muuttujiin. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia havaintoja nuorten
mielenterveysongelmien yleisyydestä ja hyväksymis- ja arvopohjaisten taitojen yhteydestä niihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhdeksäsluokkalaisten psykologisen joustavuuden ja urasuunnitteluun liittyvän minäpystyvyyden tukeminen Nuorten KOMPASSI -mobiili-intervention avulla
Kallio, Satu; Saarnio, Iris (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, lisääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -mobiili-interventio siihen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta ... -
Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
Schwartz, Katri (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty ... -
Me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus – Kompassi luokassa -intervention vaikuttavuus ja nuorten kokemuksia interventiosta
Heikkilä, Rasmus; Litja, Leo (2022)Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi -ohjelma vaikuttaa luokkamuotoisesti toteutettuna yläasteikäisten nuorten hyvinvointiin ja vuorovaikutussuhteisiin. ... -
Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelman vaikutus psykologiseen joustavuuteen yhdeksäsluokkalaisilla nuorilla
Luukkonen, Tea; Vangjeli, Tuulia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö viisi viikkoa kestävä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelma yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta. Lisäksi ... -
Does a mindfulness-, acceptance-, and value-based intervention for burnout have long-term effects on different levels of subjective well-being?
Kinnunen, Sanna M.; Puolakanaho, Anne; Mäkikangas, Anne; Tolvanen, Asko; Lappalainen, Raimo (American Psychological Association (APA), 2020)This study investigated whether beneficial intervention effects on burnout and mindfulness skills diffuse and facilitate the long-term development of different levels of subjective well-being: experiential (perceived ...