Ilta-Sanomien etusivun kuvitus lukijoiden silmin : pääkuvien ja kuvayhdistelmien vaikutus lukukokemukseen Ilta-Sanomien verkkosivuilla

Abstract
Tässä tutkielmassa tarkastellaan Ilta-Sanomien verkkosivujen etusivun ulkoasua etenkin kuvituksen, eli etusivulla näkyvien uutisartikkeleiden pääkuvien näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisena Ilta-Sanomien etusivun kuvitus näyttäytyy lukijoille, miten pääkuvat vaikuttavat heidän lukemispäätöksiinsä ja millaisena he näkevät eritoten kuvayhdistelmien roolin etusivulla. Journalismia, ja myös kuvajournalismia tehdään lähtökohtaisesti lukijoita varten, joten heidän mielipiteillään on väliä. Verkkojournalismin kuvituksesta ei kuitenkaan toistaiseksi ole tehty juurikaan lukijalähtöistä tutkimusta, joten tämä tutkielma tuottaa runsaasti uutta tietoa aiheesta. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi toteutettiin kyselytutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 verkkokyselyllä, jonka linkki julkaistiin yhteensä 14 uutisartikkelin yhteydessä Ilta-Sanomien verkkosivuilla. Kyselyyn vastasi 105 Ilta-Sanomien lukijaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sekä määrällistä analyysia että laadullista sisällönanalyysia. Näillä menetelmillä saatujen tulosten perusteella lukijat kiinnittävät verkkosivuilla huomattavasti kuvia enemmän huomiota tekstielementteihin, joiden perusteella he myös todennäköisemmin tekevät lukemispäätöksensä. Kuvayhdistelmien koettiin soveltuvan käytettäväksi pääkuvina etenkin kevyempiaiheisiin artikkeleihin ja niiden nähtiin sopivan osaksi etusivun kuvitusta, jossa käytetään niiden lisäksi myös yksittäisiä kuvia. Tutkimus osoittaa, että verkossa uutisartikkeleiden pääkuvilla ei ole lukijoiden silmissä suurta paino-arvoa. Ne eivät yksinään riitä synnyttämään lukemispäätöstä, mutta toimiessaan yhteistyössä otsikon kanssa saattavat saada lukijan klikkaamaan artikkelin auki. Lukijoiden mukaan juuri sellaiset pääkuvat, jotka liittyvät selvästi uutisen otsikkoon, ovat todennäköisimpiä saamaan aikaan lukemispäätöksen. Uutisen aihe on näin ollen totuttu päättelemään ensisijaisesti otsikosta, joihin kaupallisessa mediassa panostetaankin merkittävästi klikkien toivossa. Monet tutkittavat mielsivät kuvayhdistelmät sekaviksi, kun taas yksittäisiä kuvia pidettiin selkeinä. Yhdistelmien merkittävimmät ominaisuudet ovat niiden kyky kiinnittää huomiota sekä tehdä uutisesta kiinnostavampi. Näin ollen niiden funktiot ilta-päivälehtien etusivuilla ovat siirtyneet aikojen saatossa kovin muuttumattomina printistä verkkoon. Kuvayhdistelmät ilmentävät iltapäivälehtimäistä tyyliä verkossa ja lukijat myös arvioivat niiden sopi-van parhaiten iltapäivälehtimäisiä aiheita käsittelevien uutisten pääkuviksi.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406064349Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share