Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hyvinvoinnin yhteyksiä tehtäväorientaatioon. Tutkimuksessa tarkasteltiin odotusarvoteoriasta käsin sitä, miten tunne- ja kouluvahvuuksia kuvaavat summamuuttujat selittävät vaihtelua neljässä tehtäväorientaation ulottuvuudessa: myönteisessä kouluasenteessa, luovuttamistaipumuksessa, reippaudessa ja omiin taitoihin liittyvässä epävarmuudessa. Lisäksi tutkittiin, eroavatko tunne- ja vahvuusprofiileista koostettujen ryhmien keskiarvot toisistaan tehtäväorientaation eri ulottuvuuksissa.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Oppimisvaikeudet ja minäpystyvyysinterventiot (SELDI) -tutkimuksen osa-aineistoa, joka on kerätty itä- ja keskisuomalaisissa kouluissa vuonna 2013. Tutkimukseen valikoitui yhteensä 846 3.–4.-luokkalaista. Analyysimenetelminä käytettiin lineaarista regressioanalyysiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että sekä tunne- että kouluvahvuudet ovat yhteydessä oppilaan tehtäväorientaation eri ulottuvuuksiin. Tunnevahvuus on yhteydessä myönteiseen kouluasenteeseen ja epävarmuuteen omasta osaamisesta koulussa. Kouluvahvuus puolestaan on yhteydessä muun muassa sinnikkyyteen koulutehtävien suhteen, myönteiseen kouluasenteeseen, reippauteen ja itsevarmuuteen koulussa. Lisäksi löydettiin, että vahvuusprofiilesta koostettujen ryhmien välillä on eroja tehtäväorientaation eri osa-alueilla. Jatkotutkimusten kannalta olisi oleellista tutkia tarkemmin eri muuttujien, esimerkiksi iän, sukupuolen, pystyvyys- ja minäuskomusten sekä opiskeluun liittyvien arvojen yhteyttä tehtäväorientaatioon.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034219Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish