Harrastusten merkitys kouluun kiinnittymiseen
Abstract
Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä oli selvittää, onko harrastuksilla merkitystä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdolliset merkitykset ovat. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 15 kolmasluokkalaista yksilö- ja parihaastatteluissa. Haastateltavat löytyivät tuttujen opettajien kautta yhdestä koulusta, kahdelta eri luokalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tuloksena oli, että harrastuksilla oli merkitystä oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Oppilaat oppivat ja harjoittivat harrastuksissa erilaisia taitoja, joista oli hyötyä koulussa. Tällaisia oli esimerkiksi kaveritaidot ja keskittyminen. Lisäksi harrastuksen näkyminen koulussa lisäsi koulun kiinnostavuutta ja innosti koulunkäyntiin. Harrastuksilla oli myös merkitystä oppilaiden kaveripiiriin ja muihin sosiaalisiin suhteisiin.
Main Authors
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034202Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish