Show simple item record

dc.contributor.advisorSkippari, Mika
dc.contributor.authorAvikainen, Olli Emil Aleksi
dc.date.accessioned2024-06-01T06:32:36Z
dc.date.available2024-06-01T06:32:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95407
dc.description.abstractViime vuosikymmenten aikana verkkokaupan suosio on kasvanut merkittävästi, minkä seurauksena myös kuluttajien ostokäyttäytymisessä on havaittu joitakin muutoksia. Siirtyminen pois fyysisestä asiakaskohtaamisesta on nimittäin lisännyt kuluttajien ostoprosessin aikana kokemaa epävarmuutta ja psykologista etäisyyttä, jotka ovat havaittu laskevan heidän ostoaikomustansa. Verkkokaupat pyrkivät laskemaan tätä noussutta epävarmuutta ja psykologista etäisyyttä tarjoamalla monipuolista ja -muotoista tuotetietoa tarjotakseen asiakkailleen ostosta helpottavia resursseja. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan, kuinka tuotevideo tuotetietojen esitystapana vaikuttaa kuluttajien ostoaikomukseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, kuinka tuotevideoilla on pystytty laskemaan asiakkaiden kokemaa epävarmuutta ja psykologista etäisyyttä heidän saadessa lisäinformaatiota tuotteesta ja sitä myyvästä yrityksestä stimuloivalla tavalla. Tuotevideon vaikutuksiin on myös havaittu liittyvän useita eri elementtejä, kuten videon sisältö, videolla esitellyn tuotteen odotetut ominaisuudet sekä missä vaiheessa asiakas on ostoprosessia. Tuotevideoiden toimivuus psykologisen etäisyyden ja epävarmuuden laskemiseen onkin siten osoittautunut vaikeasti ennakoitavaksi ja varsin tilanne- ja kontekstisidonnaiseksi. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa mitattiin, kuinka tuotetiedoissa esitetty tuotevideo vaikuttaa kuluttajien kokemaan ostoaikomukseen, psykologiseen etäisyyteen, ostokseen liittyvään epävarmuuteen sekä verkkokaupan koettuun informaatioarvoon eli sen diagnostisuuteen. Tutkimukseen saatiin yhteensä 94 vastausta, jotka jakautuivat kahteen ryhmään siten, että 50 vastaajalle esitettiin vain kuva tuotesivusta, ja lopuille 44 esitettiin tuotesivu sekä lyhyt tuotevideo. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS-ohjelmistolla, jossa sitä analysoitiin tilastollisten menetelmien ja tunnuslukujen avulla. Tutkimuksen tuloksista pystyttiin päättelemään, että tuotevideolla ei havaittu olevan tässä kontekstissa lineaarista ja järjestelmällistä riippuvuussuhdetta epävarmuuteen, psykologiseen etäisyyteen, diagnostisuuteen tai ostoaikomukseen. Tuotevideolla kuitenkin havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevä, vaikkakin heikohko positiivinen vaikutus psykologiseen etäisyyteen.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn copyright
dc.titleTuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406014173
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In copyright