Työläistausta osana luokanopettajan ammatti-identiteetin muodostumista

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työläistaustaisten luokanopettajien yhteiskuntaluokkakokemusta, uravalintaa ja ammatti-identiteetin muodostumista. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esiin työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia omasta yhteiskuntaluokasta ja sen määrittelystä. Tämän lisäksi tahdottiin nostaa esiin työläistaustaisten luokanopettajien elämänkerroista esiin nousseita merkityksellisiä kokemuksia opettajan ammatti-identiteetin muodostumiseen liittyen. Tutkimusta varten haastateltiin viittä työläistaustaiseksi identifioituvaa luokanopettajaa. Haastatteluissa hyödynnettiin narratiivista lähestymistapaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Tulosten perusteella luokanopettajat identifioivat itsensä työläistaustaisiksi pääasiassa vanhempien koulutustason ja ammatin mukaan. Luokkanousuun sisältyi monia kokemuksia; sen ymmärrettiin tapahtuneen, se koettiin ristiriitaisena tai sitä ei koettu lainkaan. Luokanopettajan ammattiin päädyttiin omien haaveiden, mutta myös muiden ammattien sisällöllisen epätietoisuuden saattelemana. Ammatinvalintaan johdatteleva tuki saatiin pääasiassa kodin ulkopuolelta, keskiluokkaisilta henkilöiltä. Ammatti-identiteetin muodostumiseen liitettiin lapsuudenkodista saatu tuki ja kulttuuripääoma, omat mielenkiinnonkohteet, sekä aiemmat työ- ja ryhmänohjauskokemukset. Oma tausta nähtiin vahvuutena ja työssä pyrittiin yksilöllisiin kohtaamisiin ja tasa-arvoisuuteen. Työläistaustaisen luokanopettajan tärkeänä pidetyissä tavoitteissa oli nähtävissä käytännön ja konkretian arvostus. Taustan voitiin nähdä kulkevan mukana vaikuttaen henkilön ajatteluun ja toimintaan, yhteiskunnallisesta luokkanoususta huolimatta.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405304115Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share