Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalalahti, Mira
dc.contributor.authorSindayigaya, Fidele
dc.date.accessioned2024-05-29T05:31:31Z
dc.date.available2024-05-29T05:31:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95281
dc.description.abstractGuidance and counselling in secondary schools plays a major role in the students’ career choices. In Finland, career education and career guidance are a required components and included in the curriculum of upper secondary schools. This means that the students are eligible for individual guidance and group counselling (Skovhus &Thomsen, 2020, p.253). Thus, this research sets out to study the guidance counselling experiences of immigrant students in upper Secondary schools. My purpose is to investigate the role of guidance counselling in the career decision making of immigrant students. This study adopts the phenomenographic research method which includes an investigation of the role of guidance and counselling in career choices of immigrant students in upper secondary schools in Finland and bringing out similarities and differences from the cases studied. My study found out from the five participants that guidance and counselling are a vital part of education at the level of upper secondary schools. This practice is very much appreciated especially by immigrant students who began their studies in different countries before immigrating to Finland. Some of them see it as a novelty but appreciating the practice of guidance and counselling as it instils in them the consciousness of making guided choices about their future careers. The practical conclusion is that the practice of guidance counselling should be reinforced especially for students just arriving to Finland from diverse educational backgrounds.en
dc.description.abstractOhjaus ja neuvonta toisen asteen oppilaitoksissa on merkittävässä asemassa oppilaiden uravalinnoissa. Suomessa urakasvatus ja uraohjaus ovat pakollinen osa lukion opetussuunnitelmaa ja sisältyvät siihen. Tämä tarkoittaa, että opiskelijoille oikeutettuja yksilölliseen ohjaukseen ja ryhmäneuvontaan (Skovhus &Thomsen, 2020, s. 253). Tämän tutkimuksen tarkoituksena on siis tutkia maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjauskokemuksia lukiossa. Tarkoitukseni on tutkia ohjauksen merkitystä maahanmuuttajaopiskelijoiden urapäätöksen tekemisessä. Tässä tutkimuksessa sovelletaan fenomenografista tutkimusmenetelmää, joka sisältää tutkimus ohjauksen ja neuvonnan roolista maahanmuuttajataustaisten oppilaiden uravalinnoissa. opiskelijoiden roolista suomalaisissa lukioissa ja tuo esiin yhtäläisyyksiä ja eroja tutkituista tapauksista. Tutkimuksessani selvisi viideltä osallistujalta, että ohjaus ja neuvonta ovat elintärkeitä. osa koulutusta lukiotasolla. Tämä käytäntö on hyvin arvostavat erityisesti maahanmuuttajaopiskelijat, jotka ovat aloittaneet opintonsa erilaisissa maissa ennen Suomeen muuttoa. Osa heistä pitää sitä uutuutena, mutta arvostaa ohjaus- ja neuvontakäytäntöä, koska se juurruttaa heihin tietoisuutta siitä, että he voivat tehdä ohjattuja valintoja tulevasta urastaan. Käytännön johtopäätös on, että ohjaus- ja neuvontakäytäntöä tulisi vahvistaa. erityisesti Suomeen juuri saapuville opiskelijoille, joilla on erilaiset koulutustaustat.fi
dc.format.extent62
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherrole
dc.subject.othercareer guidance and counselling
dc.subject.othercareer choice and decision making
dc.subject.otherimmigrant students
dc.titleThe role of career guidance and counselling on the career choice and career decision making of immigrant students in Finnish upper secondary schools.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405294046
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Educationen
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Educationfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoammatinvalinnanohjaus
dc.subject.ysouranvalinta
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysocareer guidance
dc.subject.ysocareer choice
dc.subject.ysoimmigrants
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright