Shaping Pre-purchase Customer Experience in the Metaverse with Immersiveness
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten immersiivisyydellä (ns. uppoutuminen virtuaalitodellisuuteen) voidaan muovata ostoa edeltävää asiakaskokemusta metaversumissa, joka konseptina yhä useammin sisällytetään organisaation toimintaan ja markkinointistrategioihin. Immersiivisten metaversumi-ympäristöjen on osoitettu vaikuttavan myönteisesti asiakkaiden osto-kokemuksiin ja sitoutumiseen brändiä kohtaan. Immersiivisyyden erityisiä vaikutuksia asiakaskokemukseen ei kuitenkaan ole vielä juurikaan tutkittu.
Tätä tutkimusvajetta täyttääksemme toteutimme laadullisen puoli-strukturoidoidun haastattelututkimuksen, johon sisältyi kokemuksellinen osuus, jossa osallistujat suunnittelivat VR-lasien avulla sisustusta virtuaalisessa näyttelytilassa. Tutkimukseen osallistui yhdeksän Z-sukupolveen kuuluvaa osallistujaa, jotka sukupolvensa edustajina omaavat tunnetusti kykyä sopeutua teknisiin asioihin ja ovat metaversumin keskeisiä käyttäjiä. Aineiston abduktiivisessa temaattisessa analyysissä tunnistettiin yhdeksän kokemustekijää, jotka vaikuttavat immersiivisyyteen ja kokemuksiin virtuaalisissa ympäristöissä. Yhdistämällä nämä tulokset olemassa olevaan kirjallisuuteen ehdotamme, miten immersiivisyys muovaa asiakaskokemuksia metaversumissa.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena on malli, joka kuvaa immersiivisen asiakaskokemuksen muodostamista ostoa edeltävässä vaiheessa. Tämä malli ottaa huomioon sekä immersiivisyyden että asiakaskokemuksen moniulotteisen luonteen ja analysoi niiden keskinäisiä yhteyksiä. Tulokset tarjoavat käytännön ohjeita organisaatioille käyttäjien sitouttamiseksi metaversumissa heidän asiakaspolkunsa aikana. Tarjoamme myös jatkotutkimusehdotuksia aiheen tulevaa tutkimusta varten.
...
This thesis explores how immersiveness can shape pre-purchase customer experiences in the metaverse, a concept increasingly integrated into organizational actions and marketing strategies. Immersive metaverse environments have been shown to positively affect customer shopping experiences and engagement towards the brand. However, the specific effects of immersiveness on customer experience remain underexplored.
To address this research gap, we conducted a qualitative study with semi-structured interviews that included an experiential testing session in a virtual showroom designed for interior design exploration via a VR-headset. The study involved nine Generation Z participants, known for their technological adaptedness and being focal users of the metaverse. An abductive thematic analysis of the data identified nine Experience Factors that influence virtual environment experiences and immersion. Integrating these findings with existing literature, we suggest how immersiveness shapes customer experiences in the metaverse.
A key outcome of this study is a framework for the formation of Immersive Customer Experiences in the pre-purchase stage. This framework addresses the multidimensional nature of both immersiveness and customer experience, analyzing their interconnections. The findings provide practical guidelines for organizations to engage users in the metaverse during their customer journey and offer recommendations for future research in this area.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29520]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Investigating the impact of rewarded customer engagement on loyalty program members, and whether it induces their engagement in brand’s Metaverse
Rauf, Muniba; Li, Xiaolin; Karjaluoto, Heikki (Global Alliance of Marketing and Management Associations, 2023) -
The significance of environmental responsibility on airline customers' intention to purchase
Merilä, Outi (2015)Operating in an energy intensive industry, airlines’ environmental performance is under constant scrutiny of the regulators and authorities. By contrast, it seems that not many airlines have considered gaining competitive ... -
Creating entrepreneurial opportunities : interpretative research about role of POP Advertising Displays in customer purchase decision making
Jesensky, Daniel (University of Jyväskylä, 2013) -
Paths to purchase : the role of the online environment and the fluctuation of customer brand engagement
Saukko, Tiia (2016)Customers´ paths to purchase are constantly developing due to digitalization. Online channels enable customers to guide their own decision processes more than ever. When understanding the complex buying journeys, companies ... -
How Do QR Codes Enhance Customer Experience? : Omnichannel Customer Experiences in a Brick-and-Mortar Fashion Store
Holkkola, Matilda; Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus (University of Maribor, 2023)In this qualitative study, we investigate how customers perceive QR codes enhancing their customer experience (CX) in the brick-and-mortar (B&M) store environment. Introducing QR codes to B&M stores is a part of the larger ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.