Kyberturvallisuuden opetussisältö peruskoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Nykyisin kyberturvallisuuden osaamisesta puhutaan usein kansalaistaitona. Kouluissa ei kuitenkaan toistaiseksi tarjota erillistä kyberturvallisuuden opetusta, mutta joitakin kyberturvallisuuteen liitettäviä aiheita opetetaan opetussuunnitelman mukaan ns. laaja-alaisena oppimisena, integroituna osaksi muiden aineiden opetusta.
Tämän pro gradu tutkielman tarkoitus on selvittää mitä kyberturvallisuudesta tulisi opettaa peruskoulun tasolla, jotta Suomen kyberturvallisuusstrategian asettama tavoite kansallisen kyberturvallisuuden osaamisen varmistamisesta täyttyisi. Tavoitteena on alan kirjallisuuteen pohjautuen ja tutkimusta varten teetetyn kyselytutkimuksen avulla selvittää, minkälaisia kyberturvallisuuden osaamisen tarpeita voidaan peruskoulun tasolla tunnistaa ja millaisilla opetuksen sisällöillä voidaan vastata tunnistettuihin tarpeisiin.
Tutkimuksessa käytetty kyselytutkimus on suunnattu kartoittamaan juuri tietotekniikan opettajien käsityksiä tulevaisuudessa opetettavista aiheista, sillä mikäli kyberturvallisuudesta muodostettaisiin oma oppiaineensa, vastuu aineen opetuksesta siirtyisi luontevasti juuri tietotekniikan opettajille. Tietotekniikan opettajilla oletetaan lisäksi olevan tarvittava pohjaymmärrys vastata tutkimuksen kyselylomakkeessa esitettyihin kysymyksiin.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että kyberturvallisuuden opetuksen sisältöjen yksityiskohtainen määrittäminen on haastavaa aiheen ja siihen liittyvien ilmiöiden alati muuttuvan luonteen vuoksi. Kyberuhat kehittyvät nopeasti ja tieto uhkien tunnistamisesta sekä torjumisesta vanhenee usein samaa tahtia. Tärkeintä olisikin opettaa lapsille ja nuorille kyberturvallisuuden jatkuvan oppimisen tärkeys ja keinot, kuinka sitä toteuttaa. Kyberturvallisuuteen liittyen esimerkiksi internetin hyvät käytöstavat, sekä medialukutaito, ovat aiheita, jotka eivät yhtä lailla kärsi aiheen jatkuvasta muutoksesta ja toimivatkin ns. kyberturvallisuuden- ja sen opetuksen kivijalkoina.
Asiasanat: kyberturvallisuus, perusopetus, kyberturvallisuuden opetus, kansalaisen kyberturvallisuustaidot
...
Nowadays, cyber security competence is often referred to as a civic skill. For the time being, schools do not yet offer separate cyber security education, but some topics related to cyber security are taught according to the curriculum in so called broad-based learning, where the teaching of the subject is integrated into other subjects.
The purpose of this master’s thesis is to find out what should be taught about cyber security at the primary school, in order to meet the goal of ensuring national cyber security competence set by Finland's National Cyber Security Strategy. The aim is to find out, based on the literature review and questionnaire conducted for the study, what kind of cyber security competence needs can be identified at the primary school level and what kind of teaching content can be used to meet the identified needs.
The questionnaire used in the research is used to identify the perceptions of information technology teachers about the topics to be taught in the future, because if cyber security were to be formed as its own subject, the responsibility for teaching the subject would naturally be transferred to information technology teachers. IT teachers are also assumed to have the necessary basic understanding to answer the questions presented in the study’s questionnaire.
As the conclusions of the research, it can be stated that the detailed defining of the contents of cyber security education is challenging due to the ever-changing nature of the subject and related phenomena. Cyber threats develop quickly and knowledge about identifying threats and countering them often becomes outdated at the same pace. This is why it would be important to teach children and young people the importance of continuous learning about cyber security and the means of how to implement it. In relation to cyber security, for example good manners on the internet, and media literacy, are topics that are not so strongly affected by the constant change of the topic and act as so-called cornerstones for cyber security and its teaching.
Keywords: Cyber security, basic education, cyber security education, cyber security competence
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kyberturvallisuuden/tietoturvallisuuden opetus peruskoulussa
Nykänen, Annika (2023)Opettajien opetusstrategiat sekä oppilaiden oppimisstrategiat ovat kehittyneet mukautumaan nykyajan digitaalisiin resursseihin. Kouluissa tapahtunut ”digiloikka” merkitsi opetuksen ja oppimateriaalien mukauttamista ... -
Kyberturvallisuuden parantaminen terveydenhuoltoalalla
Honkala, Panu (2021)Digitalisaatio on vienyt terveydenhuoltoa harppauksin eteenpäin. Keskeistä digitalisaatiossa on, että erilaisia toisiinsa yhteydessä olevia laitteita on valtavasti. Tämä aiheuttaa myös uudenlaisia haasteita, kun haavoittuvuuksia ... -
Esineiden Internet – nykyajan ja tulevaisuuden ongelmia sekä ratkaisuja kyberturvallisuuden näkökulmasta
Huuhtanen, Olli (2017)Kyberturvallisuus on hyvin tärkeä osa nykyaikaista yhteiskuntaa, sillä suuri osa toiminnastamme, esimerkiksi monissa palveluissa asiointi, tapahtuu Internetin tai muun verkoston kautta. Esineiden Internet on seuraava askel ... -
Kyberturvallisuuden strateginen johtaminen yrityksissä
Suontausta, Samuel (2020)Tietotekniikan käyttö yleistyy jatkuvasti kaikilla yhteiskunnan ja elämän osa- aluilla. Tämän digitalisaation mukana tulee myös monia ongelmia, kuten kybe- ruhat, jotka kohdistuvat kybermaailmaan. Kyberturvallisuudella ... -
Capture The Flag -mallin soveltuminen kyberturvallisuuden opetukseen
Tarakkamäki, Aleksi (2020)Kyberturvallisuus on noussut jatkuvasti tärkeämmäksi osa-alueeksi nykypäiväisessä yhteiskunnassa. Jatkuva kehitys tuo mukanaan uusia haavoittuvuuksia, joiden avulla voidaan toteuttaa kyberuhkia. Toisaalta myös kyberturvallisuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.