Kyberturvallisuuden opetussisältö peruskoulussa

Abstract
Nykyisin kyberturvallisuuden osaamisesta puhutaan usein kansalaistaitona. Kouluissa ei kuitenkaan toistaiseksi tarjota erillistä kyberturvallisuuden opetusta, mutta joitakin kyberturvallisuuteen liitettäviä aiheita opetetaan opetussuunnitelman mukaan ns. laaja-alaisena oppimisena, integroituna osaksi muiden aineiden opetusta. Tämän pro gradu tutkielman tarkoitus on selvittää mitä kyberturvallisuudesta tulisi opettaa peruskoulun tasolla, jotta Suomen kyberturvallisuusstrategian asettama tavoite kansallisen kyberturvallisuuden osaamisen varmistamisesta täyttyisi. Tavoitteena on alan kirjallisuuteen pohjautuen ja tutkimusta varten teetetyn kyselytutkimuksen avulla selvittää, minkälaisia kyberturvallisuuden osaamisen tarpeita voidaan peruskoulun tasolla tunnistaa ja millaisilla opetuksen sisällöillä voidaan vastata tunnistettuihin tarpeisiin. Tutkimuksessa käytetty kyselytutkimus on suunnattu kartoittamaan juuri tietotekniikan opettajien käsityksiä tulevaisuudessa opetettavista aiheista, sillä mikäli kyberturvallisuudesta muodostettaisiin oma oppiaineensa, vastuu aineen opetuksesta siirtyisi luontevasti juuri tietotekniikan opettajille. Tietotekniikan opettajilla oletetaan lisäksi olevan tarvittava pohjaymmärrys vastata tutkimuksen kyselylomakkeessa esitettyihin kysymyksiin. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että kyberturvallisuuden opetuksen sisältöjen yksityiskohtainen määrittäminen on haastavaa aiheen ja siihen liittyvien ilmiöiden alati muuttuvan luonteen vuoksi. Kyberuhat kehittyvät nopeasti ja tieto uhkien tunnistamisesta sekä torjumisesta vanhenee usein samaa tahtia. Tärkeintä olisikin opettaa lapsille ja nuorille kyberturvallisuuden jatkuvan oppimisen tärkeys ja keinot, kuinka sitä toteuttaa. Kyberturvallisuuteen liittyen esimerkiksi internetin hyvät käytöstavat, sekä medialukutaito, ovat aiheita, jotka eivät yhtä lailla kärsi aiheen jatkuvasta muutoksesta ja toimivatkin ns. kyberturvallisuuden- ja sen opetuksen kivijalkoina. Asiasanat: kyberturvallisuus, perusopetus, kyberturvallisuuden opetus, kansalaisen kyberturvallisuustaidot
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405273983Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
CC BY 4.0Open Access
Copyright© The Author(s)

Share