Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorPöysä , Sanni
dc.contributor.authorLokka, Lotta
dc.date.accessioned2024-05-24T10:38:08Z
dc.date.available2024-05-24T10:38:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95172
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettaja-oppilassuhteen laadun yhteyttä oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Opettaja-oppilassuhteen laatua tutkittiin lämpimyyden ja konfliktien kautta sekä opettajan että oppilaan arvioimana. Tutkimuksen aineisto on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI, Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2021) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin keväällä 2021. Tutkimuksen otos koostui 4. -luokan oppilaista (N = 456) ja heidän opettajistaan (N = 35). Analyysimenetelminä käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaan arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla oli opettajan arvioimaa suhteen laatua vahvempi yhteys sekä matematiikan että lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan. Opettajan arvioima lämpimyys ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä oppijaminäkuvaan. Sekä matematiikan että lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuva oli sitä parempi, mitä lämpimämpi opettaja-oppilassuhde oli oppilaan arvioimana. Konflikteja sisältävä suhde oli oppilaan arvioimana yhteydessä heikompaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydestä oppilaan oppijaminäkuvaan suomalaisessa alakoulussa.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroppijaminäkuva
dc.subject.otherlämpimyys
dc.titleOpettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405243937
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokonfliktit
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright