Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettaja-oppilassuhteen laadun yhteyttä oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Opettaja-oppilassuhteen laatua tutkittiin lämpimyyden ja konfliktien kautta sekä opettajan että oppilaan arvioimana. Tutkimuksen aineisto on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI, Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2021) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin keväällä 2021. Tutkimuksen otos koostui 4. -luokan oppilaista (N = 456) ja heidän opettajistaan (N = 35). Analyysimenetelminä käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaan arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla oli opettajan arvioimaa suhteen laatua vahvempi yhteys sekä matematiikan että lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan. Opettajan arvioima lämpimyys ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä oppijaminäkuvaan. Sekä matematiikan että lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuva oli sitä parempi, mitä lämpimämpi opettaja-oppilassuhde oli oppilaan arvioimana. Konflikteja sisältävä suhde oli oppilaan arvioimana yhteydessä heikompaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydestä oppilaan oppijaminäkuvaan suomalaisessa alakoulussa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243937Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share