Ympäristöeettinen tutkielma kuluttajan vastuun ehdoista

Abstract
Tämä tutkielma käsittelee kuluttajan vastuuta ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Kuluttaminen on arkipäiväistä toimintaa, josta aiheutuu järjestäytymättömän kollektiivisen toiminnan seurauksena globaaleja haittoja nyt ja erityisesti tulevaisuudessa. Moraaliselta kannalta se kuitenkin törmää moniin erityisiin haas-teisiin, kuten järjestäytymättömyyden, merkityksellisyyden ja osallisuuden ongelmiin. Lisäksi kuluttajien osalta vastuussa olemisen kriteerit eivät useinkaan täyty. Niinpä kuluttajien osoittaminen vastuullisiksi on haastavaa. Perinteinen moraalinen ajattelumme ei pysty käsittelemään kuluttamisen haasteita. Tässä tutkielmassa väitän, että meidän on alennettava, mutta myös toisaalta laajennettava vastuullisena pitämisen kriteereitä. Kriteerien alentaminen on välttämätöntä, jotta niitä, joiden teoilla oikeasti on merkitystä, voidaan pitää vastuullisina. Toisaalta käsitystämme kuluttajan vastuuta tulee laajentaa kattamaan paitsi yksilölliset kulutusvalinnat, myös vaikuttamisen sosiaalisessa ympäristössä. Kuluttamisen aiheuttamia ongelmia ei ratkaista edes puhtaasti yksilöllisten ja yhteisöllisten tekojen kautta. Kuluttaminen on osa laajempaa kulttuurillista ja moraalista kenttää, jopa maailmassa olemisemme tapaa. Vastuullisten tekojen lisäksi ja niiden kautta, meidän on myös pyrittävä muuttamaan kuluttamisen kulttuuria ja rakentamaan sellaista uudenlaista moraalisen toiminnan kenttää, jossa huomioidaan yksilöiden ja yhteisöjen lisäksi myös planetaarinen taso, ajassa ja paikassa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243910Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share