Yhteistoiminnallisten rakennusalan infraprojektien projektipäälliköiden johtamiskäytännöt: narratiivit kokemuksista
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Rakennushankkeissa on 2000-luvun alun jälkeen haettu tehostamista esimerkiksi urakkamuotoja kehittämällä. Yhteistoiminnallisten projektimallien on todettu edistävän integraatiota ja sitä kautta projektin onnistumisen edellytyksiä. Haasteena näissä projekteissa on projektipäällikön rooli eri taustaorganisaatioista kootun projektihenkilöstön johtamisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia johtamiskäytänteitä yhteistoiminnallisissa rakennusalan infraprojekteissa projektipäälliköt ovat valinneet, sekä etenkin mitkä näistä käytänteistä ovat olleet merkityksellisiä onnistumisen edellytyksiä. Tutkimuksessa on tarkasteltu Suomessa toteutettuja projekteja. Tutkimuksen tulokset tuottavat alalle lisätietoa suhteellisen nuoren projektimuodon johtamisesta, ja antavat etenkin tuleville projektipäälliköille tietoa projektien onnistumista edesauttaneista johtamiskäytänteistä.
Pro gradu -tutkielman tietopohjana käytettiin tieteellisiä artikkeleita sekä alan kirjallisuutta ja julkaisuja. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut. Analyysimenetelmänä sovellettiin teema-analyysiä, jonka pohjalta luotiin narratiivit, eli tyyppitarinat, erilaisista johtamiskäytänteiden valinnoista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että projektien onnis-tumista edesauttavista johtamiskäytänteistä merkittävin on integroitumisen johtaminen projektipäällikön oman esimerkin kautta. Tulosten perusteella yhteistoiminnallisten projektien aikataulu- tai kustannusjohtamisessa ei ole muihin rakennusalan projektimalleihin nähden eroavaisuutta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28529]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
Latvanen, Samuel (2021)Sisältömarkkinoinnista on tullut merkittävä osa modernia markkinointia, jossa luodaan arvoa tuovia sisältöjä organisaatioiden kohderyhmille. Aikaisemmin sisältömarkkinointi on ollut Suomessa melko tuntematon käsite, mutta ... -
Luovuuden ilmentyminen ja tukeminen rakennusalan organisaatiossa
Vatanen, Sanni (2021)Tämä tutkimus tarkastelee esihenkilöiden näkemyksiä luovuudesta organisaation sisäisissä työtehtävissä sekä organisaatiotasolla yhdessä suomalaisessa rakennusalan organisaatiossa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, ... -
Iän merkitys työssä : rakennusalan haastattelut
Ikonen, Leenamaria (2012) -
Kulmarautoja ja ruuvikoneita – millaisia mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen tarjoutuu rakennusalan työtehtävissä?
Lilja, Niina; Tapaninen, Terhi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Maahanmuuttajien kotoutumista koskevassa julkisessa puheessa ja päätöksenteossa on turvapaikanhakijoiden määrän lisäännyttyä korostunut ajatus nopean työllistymisen tärkeydestä. Aikuisten kotoutumiskoulutukseen on kehitetty ... -
Sosiaaliset verkostot ja rakennusalan rekrytointiprosessit
Laukkarinen, Matti (2020)Sosiaalisten verkostojen kautta tapahtuvaa epämuodollista rekrytointia on tyypillisesti pidetty kustannustehokkaana tapana rekrytoida henkilöstöä. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystämme sosiaalisten verkostojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.