Show simple item record

dc.contributor.advisorOittinen, Tuire
dc.contributor.authorPiispanen, Roosa
dc.date.accessioned2024-05-11T06:20:54Z
dc.date.available2024-05-11T06:20:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94763
dc.description.abstractOppilaiden rohkaisu englannin kielen käyttöön monipuolissa vuorovaikutustilanteissa on kirjattu vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä tutkielma selvittää, kuinka tavoite on näkyvissä 9. luokan englannin kielen oppikirjoissa. Tutkielman aineistona oli yhteensä neljä eri englannin oppikirjaa eli kaksi tekstikirjaa ja kaksi työkirjaa kirjasarjoista Scene ja On the Go. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Kaikki tehtävät, jotka sisältävät oppilaiden välistä vuorovaikutusta, jaettiin kymmeneen eri kategoriaan. Kategoriat perustuvat vuorovaikutuksen laatuun, esimerkiksi keskustelutehtäviin ja yhteistyötehtäviin. Tutkielmassa pohditaan ja annetaan esimerkkejä jokaisen kategorian tehtävätyypeistä. Tutkitusta aineistosta löytyi paljon erilaisia vuorovaikutustehtäviä. Yleisimpiä tehtävätyyppejä ovat parikeskustelut, vuorotellen sanominen, käännöstehtävät ja erilaiset pienet esitelmät, joihin kuuluu sekä kirjallisten tuotosten esittely että omin sanoin aiheesta kertominen. Vuorovaikutus on kirjoissa tärkeässä roolissa ja siihen kannustetaan monipuolisilla tehtävillä sekä sanallisilla vinkeillä ja muistutuksilla, joita löytyi molemmista kirjasarjoista. Paritehtävät ovat hyvin yleisiä. Ryhmätehtäviä kirjoissa on jonkin verran. Kaikki paritehtävät eivät kuitenkaan ole yhtä vuorovaikutteisia, sillä joissain tehtävissä parit eivät varsinaisesti keskustele toistensa kanssa, vaan pelkästään lausuvat tai luettelevat sanoja tai tehtävien vastauksia. Kirjoissa on myös esitelty jonkin verran erilaisia kommunikaatiostrategioita, kuten sanatonta viestintää sekä puuttuvien sanojen kuvailua eri sanoin ja elein. Lisäksi tulokset kertovat, että yhdeksännen luokan Scene-kirjasarjassa on lähes kaksikertainen määrä suullisia tehtäviä verrattuna On the Go -sarjaan. Tutkimus antaa tietoa suullisen kielitaidon harjoittelun roolista peruskoulun lopulla. Löydökset myös osoittavat, minkälaisia lisätehtäviä opettajat voisivat tarjota tasapainottamaan kirjojen tarjoamia tehtäviä.fi
dc.format.extent26
dc.language.isoen
dc.title9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405113534
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotehtävät
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysointeraction
dc.subject.ysotasks
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysooral communication
dc.subject.ysoclassroom work


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record