dc.contributor.advisor | Oittinen, Tuire | |
dc.contributor.author | Piispanen, Roosa | |
dc.date.accessioned | 2024-05-11T06:20:54Z | |
dc.date.available | 2024-05-11T06:20:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94763 | |
dc.description.abstract | Oppilaiden rohkaisu englannin kielen käyttöön monipuolissa vuorovaikutustilanteissa on kirjattu vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä tutkielma selvittää, kuinka tavoite on näkyvissä 9. luokan englannin kielen oppikirjoissa.
Tutkielman aineistona oli yhteensä neljä eri englannin oppikirjaa eli kaksi tekstikirjaa ja kaksi työkirjaa kirjasarjoista Scene ja On the Go. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Kaikki tehtävät, jotka sisältävät oppilaiden välistä vuorovaikutusta, jaettiin kymmeneen eri kategoriaan. Kategoriat perustuvat vuorovaikutuksen laatuun, esimerkiksi keskustelutehtäviin ja yhteistyötehtäviin. Tutkielmassa pohditaan ja annetaan esimerkkejä jokaisen kategorian tehtävätyypeistä.
Tutkitusta aineistosta löytyi paljon erilaisia vuorovaikutustehtäviä. Yleisimpiä tehtävätyyppejä ovat parikeskustelut, vuorotellen sanominen, käännöstehtävät ja erilaiset pienet esitelmät, joihin kuuluu sekä kirjallisten tuotosten esittely että omin sanoin aiheesta kertominen. Vuorovaikutus on kirjoissa tärkeässä roolissa ja siihen kannustetaan monipuolisilla tehtävillä sekä sanallisilla vinkeillä ja muistutuksilla, joita löytyi molemmista kirjasarjoista. Paritehtävät ovat hyvin yleisiä. Ryhmätehtäviä kirjoissa on jonkin verran. Kaikki paritehtävät eivät kuitenkaan ole yhtä vuorovaikutteisia, sillä joissain tehtävissä parit eivät varsinaisesti keskustele toistensa kanssa, vaan pelkästään lausuvat tai luettelevat sanoja tai tehtävien vastauksia. Kirjoissa on myös esitelty jonkin verran erilaisia kommunikaatiostrategioita, kuten sanatonta viestintää sekä puuttuvien sanojen kuvailua eri sanoin ja elein. Lisäksi tulokset kertovat, että yhdeksännen luokan Scene-kirjasarjassa on lähes kaksikertainen määrä suullisia tehtäviä verrattuna On the Go -sarjaan. Tutkimus antaa tietoa suullisen kielitaidon harjoittelun roolista peruskoulun lopulla. Löydökset myös osoittavat, minkälaisia lisätehtäviä opettajat voisivat tarjota tasapainottamaan kirjojen tarjoamia tehtäviä. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | 9th grade English books’ contribution to creating and encouraging interaction in the classroom | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405113534 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | tehtävät | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | interaction | |
dc.subject.yso | tasks | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | oral communication | |
dc.subject.yso | classroom work | |