Children’s and adolescents’ adaptation during educational transitions : the role of temperament and relationships with parents and teachers
Tässä väitöskirjassa käsiteltiin lasten ja nuorten temperamentin sekä heidän vanhempiensa ja opettajiensa merkitystä koulusopeutumisessa kriittisissä koulusiirtymävaiheissa. Osatutkimuksessa I (n = 409) tarkasteltiin siirtymää ensimmäiselle luokalle, osatutkimuksessa II (n = 848) siirtymää yläkouluun ja osatutkimuksessa III (n = 901) siirtymää toisen asteen koulutukseen. Osatutkimus I osoitti, että runsas prososiaalinen käyttäytyminen ensimmäisellä luokalla oli yhteydessä läheisempiin suhteisiin luokanopettajan kanssa, kun taas ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä osoittavilla lapsilla oli enemmän ristiriitoja vanhempien ja opettajien kanssa. Lisäksi lapsen temperamentti ennusti suhteita opettajiin lapsen käyttäytymisen kautta. Osatutkimuksen II tulokset osoittivat, että läheinen suhde äidin kanssa ja vähäiset ristiriidat opettajan kanssa edistivät parempaa sopeutumista ennen siirtymävaihetta. Toisaalta läheisyys opettajan kanssa ja vähäiset ristiriidat äidin kanssa tukivat nuorten sopeutumista koko siirtymävaiheen ajan. Tulokset tuottivat myös uutta tietoa siitä, kuinka nuoren äiti- ja opettajasuhteet toimivat välittävinä ja muuntavina tekijöinä nuoren temperamentin ja sosioemotionaalisen kehityksen välisissä yhteyksissä. Osatutkimuksen III tulokset osoittivat, että suurin osa nuorista sopeutui hyvin (64.9 %) toisen asteen koulutukseen. Lisäksi aineistosta löytyi kolme nuorten alaryhmää, joilla oli seuraavia sopeutumispulmia siirtymävaiheessa: (1) (keskimääräinen prososiaalinen käyttäytyminen, sekä paljon ulospäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä (25.8 %), (2) vähenevä prososiaalinen käyttäytyminen, sekä ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen lisääntyminen ennen siirtymää (7.4 %) ja (3) prososiaalisen käyttäytymisen väheneminen, sekä ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen lisääntyminen siirtymän jälkeen (1.9 %). Väitöskirjan tulokset osoittivat, että temperamentiltaan erilaiset oppilaat voivat sopeutua eri tavoin koulutussiirtymiin, jolloin vanhempien ja opettajien tuki on erityisen tärkeää. Vahvempi tahdonalainen itsesäätely temperamenttipiirteenä, sekä läheiset suhteet vanhempien ja opettajien kanssa voivat sen sijaan ehkäistä sopeutumispulmia. Toisaalta ristiriidat vanhempien ja opettajien kanssa, sekä vahvempi negatiivinen affektiivisuus voivat johtaa sopeutumispulmiin.
...
The current dissertation examined the role of children’s and adolescents’ temperament (i.e., surgency, negative affectivity, and effortful control) and their relationships with parents and teachers on student adaptation during educational transitions. Study I (n = 409) focused on the transition from kindergarten to Grade 1, Study II (n = 848) focused on the transition from primary school to lower secondary school and Study III (n = 901) focused on the transition from lower secondary school to upper secondary education. The results of Study I revealed that the higher prosocial behavior Grade 1 children had the closer relationships they formed with their teachers, and the higher externalizing problems children had the more conflicts their parents and teachers perceived. In addition, children’s temperamental surgency predicted relationships with teachers via lower prosocial behavior and higher externalizing problems. Study II showed that closeness with mothers and low conflicts with teachers promoted better adjustment before the transition, whereas closeness with teachers and low conflicts with mothers was beneficial across the transition. In addition, results uncovered two underlying mechanisms via which the quality of relationships with mothers and teachers act as a mediator and a moderator between temperament and adolescents’ socioemotional functioning. Finally, Study III showed that although most adolescents were well-adjusted (65%) during the transition to upper secondary education, three smaller subgroups of adolescents were identified with different combinations of adjustment difficulties: moderate prosocial behavior and high externalizing problems across the transition (26%), decreasing prosocial behavior and increasing externalizing problems before the transition (7%), and decreasing prosocial behavior and increasing externalizing problems after the transition (2%). The dissertation revealed that students with different temperaments may adapt differently to educational transitions, thus support from parents and teachers is especially important. Higher temperamental effortful control and support from parents and teachers may facilitate students’ adaptation during educational transitions. On the other hand, conflicts with parents and teachers, especially among students with higher temperamental negative affectivity, may result in difficulties in adapting.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-952-86-0156-2ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Jaruseviciute, V., Kiuru, N., & Silinskas, G. (2022). Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament. Journal of Family Psychology, 36(8), 1363-1375. DOI: 10.1037/fam0001023. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/83940
- Artikkeli II: Jaruseviciute, V., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2023). Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers. Journal of Research on Adolescence, 33(4), 1143-1163. DOI: 10.1111/jora.12866
- Artikkeli IV: Jaruseviciute, V., Silinskas, G., Muotka, J., & Kiuru, N. (2024). Trajectories of adolescents' adjustment behaviors across the transition to upper secondary education : The role of individual and environmental factors. Learning and Individual Differences, 112, Article 102457. DOI: 10.1016/j.lindif.2024.102457
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament.
Jaruseviciute, Vilija; Kiuru, Noona; Silinskas, Gintautas (American Psychological Association (APA), 2022)This study aimed at investigating the reciprocal longitudinal associations between teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors during Grade 1, and the role of the child’s temperament in this ... -
Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers
Jaruseviciute, Vilija; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (Wiley, 2023)This Finnish longitudinal study investigated the role of relationships with mothers (n = 631) and teachers (n = 56), and adolescents' (n = 848; 53.9% girls, 46.1% boys) temperament in the development of the adolescents' ... -
The roles of teacher-student relationship quality and self-concept of ability in adolescents’ achievement emotions : temperament as a moderator
Clem, Anna-Leena; Rudasill, Kathleen M.; Hirvonen, Riikka; Aunola, Kaisa; Kiuru, Noona (Springer, 2021)This study examined to what extent teacher–student conflict and closeness, on the one hand, and students’ self-concepts of ability in literacy and mathematics, on the other, are related to students’ achievement emotions ... -
The roles of parent temperament and parenting styles in adolescent temperament development
Meuronen, Johanna; O’Leary, Mira; Nolvi, Saara; Tunkkari, Mari; Kiuru, Noona (Springer Nature, 2024)This study examined temperament development from early to middle adolescence and the roles of parenting styles and parent temperament in this development. The sample consisted of 842 adolescents (n = 842 in Grade 6; 54% ... -
Patterns of Children’s Relationships With Parents and Teachers in Grade 1 : Links to Task Persistence and Performance
Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Frontiers Media SA, 2022)Our study aimed to investigate the patterns of children’s relationships with their parents and teachers, the development of these relationships during Grade 1, and respective links to children’s learning (in task persistence ...