Children’s and adolescents’ adaptation during educational transitions : the role of temperament and relationships with parents and teachers

Abstract
Tässä väitöskirjassa käsiteltiin lasten ja nuorten temperamentin sekä heidän vanhempiensa ja opettajiensa merkitystä koulusopeutumisessa kriittisissä koulusiirtymävaiheissa. Osatutkimuksessa I (n = 409) tarkasteltiin siirtymää ensimmäiselle luokalle, osatutkimuksessa II (n = 848) siirtymää yläkouluun ja osatutkimuksessa III (n = 901) siirtymää toisen asteen koulutukseen. Osatutkimus I osoitti, että runsas prososiaalinen käyttäytyminen ensimmäisellä luokalla oli yhteydessä läheisempiin suhteisiin luokanopettajan kanssa, kun taas ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä osoittavilla lapsilla oli enemmän ristiriitoja vanhempien ja opettajien kanssa. Lisäksi lapsen temperamentti ennusti suhteita opettajiin lapsen käyttäytymisen kautta. Osatutkimuksen II tulokset osoittivat, että läheinen suhde äidin kanssa ja vähäiset ristiriidat opettajan kanssa edistivät parempaa sopeutumista ennen siirtymävaihetta. Toisaalta läheisyys opettajan kanssa ja vähäiset ristiriidat äidin kanssa tukivat nuorten sopeutumista koko siirtymävaiheen ajan. Tulokset tuottivat myös uutta tietoa siitä, kuinka nuoren äiti- ja opettajasuhteet toimivat välittävinä ja muuntavina tekijöinä nuoren temperamentin ja sosioemotionaalisen kehityksen välisissä yhteyksissä. Osatutkimuksen III tulokset osoittivat, että suurin osa nuorista sopeutui hyvin (64.9 %) toisen asteen koulutukseen. Lisäksi aineistosta löytyi kolme nuorten alaryhmää, joilla oli seuraavia sopeutumispulmia siirtymävaiheessa: (1) (keskimääräinen prososiaalinen käyttäytyminen, sekä paljon ulospäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä (25.8 %), (2) vähenevä prososiaalinen käyttäytyminen, sekä ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen lisääntyminen ennen siirtymää (7.4 %) ja (3) prososiaalisen käyttäytymisen väheneminen, sekä ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen lisääntyminen siirtymän jälkeen (1.9 %). Väitöskirjan tulokset osoittivat, että temperamentiltaan erilaiset oppilaat voivat sopeutua eri tavoin koulutussiirtymiin, jolloin vanhempien ja opettajien tuki on erityisen tärkeää. Vahvempi tahdonalainen itsesäätely temperamenttipiirteenä, sekä läheiset suhteet vanhempien ja opettajien kanssa voivat sen sijaan ehkäistä sopeutumispulmia. Toisaalta ristiriidat vanhempien ja opettajien kanssa, sekä vahvempi negatiivinen affektiivisuus voivat johtaa sopeutumispulmiin.
Main Author
Format
Theses Doctoral thesis
Published
2024
Series
ISBN
978-952-86-0156-2
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0156-2Käytä tätä linkitykseen.
ISSN
2489-9003
Language
English
Published in
JYU Dissertations
Contains publications
  • Artikkeli I: Jaruseviciute, V., Kiuru, N., & Silinskas, G. (2022). Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament. Journal of Family Psychology, 36(8), 1363-1375. DOI: 10.1037/fam0001023. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/83940
  • Artikkeli II: Jaruseviciute, V., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2023). Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers. Journal of Research on Adolescence, 33(4), 1143-1163. DOI: 10.1111/jora.12866
  • Artikkeli IV: Jaruseviciute, V., Silinskas, G., Muotka, J., & Kiuru, N. (2024). Trajectories of adolescents' adjustment behaviors across the transition to upper secondary education : The role of individual and environmental factors. Learning and Individual Differences, 112, Article 102457. DOI: 10.1016/j.lindif.2024.102457
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author & University of Jyväskylä

Share