Finnish upper secondary students' perceptions of audiobooks as a resource for EFL learning and reading

Abstract
Kirjallisuuden lukeminen on vähentynyt suomalaisten lasten ja nuorten keskuudessa, minkä pohjalla on mahdollisesti muiden mediamuotojen suosion kasvu. Nykyiset opetussuunnitelmat korostavat autenttisten tekstien tärkeyttä englanninopetuksessa monilukutaidon tukemiseksi. Äänikirjojen mahdollisuuksia ei ole tutkittu Suomessa juurikaan, etenkään nuorten kielen opiskelijoiden näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten näkemykset äänikirjoista englannin oppimisen ja lukemisen resurssina. Tutkielmassa haluttiin saada selville lukiolaisten omia kokemuksia juurikin englanninkielisen kirjallisuuden ja äänikirjallisuuden parissa sekä kartoittaa heidän näkemyksiään äänikirjojen hyödyistä englannin oppimisessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat oppilaiden valintoihin ja kokemuksiin englanninkielisen lukemisen parissa. Tutkielman keskiössä olivat oppilaiden omat kokemukset ja näkemykset, ja se toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 34 lukiolaista. Kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä liittyen oppilaiden kirjallisuuden kulutukseen, heidän kirjapreferensseihinsä sekä heidän mielipiteisiinsä äänikirjojen hyödyistä englannin oppimisessa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2024. Tutkielmassa selvisi, että suurin osa vastaajista kokee äänikirjat hyödylliseksi kielenoppimisen kannalta. Perinteinen kirja oli kuitenkin äänikirjaa suositumpi lukemismuoto. Äänikirjojen hyödyllisinä ominaisuuksina nähtiin joustavuus ja kyky yhdistää lukeminen muuhun tekemiseen. Tutkielma on otoksen pienestä koosta johtuen rajallinen, mutta se antaa osviittaa lukiolaisten näkemyksistä äänikirjoista. Tuloksista käy ilmi, että lukiolaisten näkemykset äänikirjoista ja niiden hyödyistä kielenoppimisessa ovat pääosin positiivisia. Tulokset osoittavat, että äänikirjojen käytössä englanninopetuksessa voi olla potentiaalisia hyötyjä sekä oppimisen että lukemismotivaation kannalta.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405063436Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share