Exploring the prevalence and common types of technical debt in a CRM software

Abstract
Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkittiin teknisen velan yleisyyttä ja sen yleisimpiä muotoja asiakkuuksienhallintaohjelmistossa. Tarkastelun kohteena oleva ohjelmisto on ollut käytössä suurella yrityksellä ja se on rakennettu juuri tämän yrityksen tarpeisiin. Ohjelmisto on ollut käytössä yli kymmenen vuotta, mutta teknisen velan yleisyys ei ole ollut tiedossa. Teknistä velkaa oletetaan kuitenkin olevan olemassa kyseisessä ohjelmistossa. Tutkimuksessa käytettiin tapaustutkimus -menetelmää, hyödyntäen "koodihajuja", joilla voidaan saada tietoa teknisestä velasta yleisesti ja sen yleisimmistä muodoista. Teknistä velkaa tutkittiin kahdella eri työkalulla, jotka olivat IDE:n (integrated development environment) oma koodihajutyökalu ja IDE:n marketplacesta saatava koodihajutyökalu PMD. Jälkimmäiseen työkaluun päädyttiin olemassa olevan tutkimuksen perusteella. Koodihajujen tutkimiseen rakennettiin raamit, jotka sisällyttivät tietyin kriteerein koodihajuja. Näiden raamien avulla pystyttiin selvittämään, että ohjelmistosta löytyy kohtalainen määrä teknistä velkaa sekä yleisimpien teknisen velan tyyppien liittyvän suorituskykyyn.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405023237Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share