Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota

Abstract
Luokan työrauhaa häiritsevät tekijät ovat lisääntyneet kouluissa, ja ne koskettavat useita oppilaita ja opettajia päivittäin. Työrauha on edellytys opettajien jaksamiselle, ja sen tukeminen on tärkeää, koska se luo perustan niin oppimiselle kuin opettamisellekin. Luokan työrauhan ylläpitäminen haastaa opettajien ammatillista minäpystyvyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokan työrauhaan suunnattu koulutus ja interventio ovat yhteydessä luokanopettajien ammatilliseen minäpystyvyyteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Opettajat arvioivat minäpystyvyyttään vastaamalla kyselyyn koulutuksen yhteydessä ja toteutetun intervention jälkeen. Alku- ja loppumittauksen välinen opettajien arvioima minäpystyvyys kontrolloitiin luokanopettajien työvuosilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikön luokan työrauhaan kohdentuvaa tutkimusta. Tulokset osoittivat, että opettajien arvioima minäpystyvyys ei ole riippuvainen koulutuksesta tai sen jälkeen toteutetusta interventiosta. Työvuodet eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä muutokseen minäpystyvyydessä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettaja voi samanaikaisesti kokea luokassa työrauhaa häiritseviä käyttäytymistä ja korkeaa ammatillista minäpystyvyyttä käyttää työrauhaa tukevia strategioita.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405023235Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Copyright© The Author(s)

Share