Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives

Abstract
Toteutimme kyselytutkimuksen valinnaisista A2-kielistä Keski-Suomen kunnille marras-joulukuun 2023 aikana. Tutkimuksemme tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää, minkälainen tilanne ja tulevaisuus KeskiSuomen kunnissa on ala-asteella aloitettavan valinnaisen A2-kielten opiskelun suhteen. Tarkoituksemme oli selvittää, tarjoavatko Keski-Suomen kunnat ylipäätään mahdollisuutta valita ja opiskella A2-kieltä, mitä kieliä on mahdollista valita, ja kuinka suuri ryhmän on oltava, jotta se toteutuisi. Tutkimuskysymyksemme on: ovatko nuoret tasa-arvoisessa asemassa valinnaisten A2-kielten opiskelun ja kielivalikoiman suhteen Keski-Suomen kunnissa? Olettamuksemme ennen tutkimusta oli, että valinnaisten A2-kielten opiskelu ei ole jokaisessa kunnassa mahdollista ja sitä kautta eri puolella Keski-Suomea asuvat lapset ja nuoret eivät ole keskenään tasavertaisessa asemassa. Tutkimuksemme paljasti, että olettamuksemme osui oikeaan, sillä kyselyyn vastanneista 14 kunnasta ainoastaan 4 kuntaa vastasi tarjoavansa tällä hetkellä mahdollisuuden opiskella valinnaista A2-kieltä. Kyselyyn vastanneista kunnista suurin osa on alle 10 000 asukkaan kuntia. Ainoastaan neljässä kyselyyn vastanneista kunnista asukasluku ylitti 10 000 asukasta. Kyselyn avoimissa kysymyksissä ilmeni, että suurimmalla osalla kuntia ei ole taloudellisesti varaa tarjota A2-kieliä, ja osa ehdotti, että rahoituksen tulisi järjestyä valtion kautta. Näissä kunnissa ei vastauksien perusteella ole ollut päteviä opettajia saatavilla, ja mahdollinen opettajan hyödyntäminen joko yhteisesti tai etäopetuksen kautta pienten kuntien välillä saattaisi heidän mukaansa parantaa valinnaisten A2-kielten opiskelun nykytilannetta. Kunnat nostivat esille myös oppilasmäärät, joiden ennustetaan tulevaisuudessa vähenevän entisestään sekä syntyvyyden laskun että maalta kaupunkeihin tapahtuvan muuttoliikkeen vuoksi. Osa vastanneista mainitsi lisäksi, ettei valinnaisten A2-kielten opiskeluun ole ollut kysyntää. Perusopetussuunnitelman (POPS) vieraita kieliä koskevan kielikasvatusosion ja Euroopan unionin monikielisyyttä koskevien ohjeistuksien mukaan kieltenopiskelun tulisi olla mahdollista kaikille, kaikkialla ja mahdollisimman monipuolisesti. Ottaen huomioon, että kymmenen kyselyymme vastanneista kunnista ei tarjoa mahdollisuutta opiskella muita kuin perusopetussuunnitelman (POPS) pakollisia kieliä, voidaan kysyä, toteutuvatko keskisuomalaisten lasten ja nuorten oikeudet opiskella valinnaisia kieliä tavalla, jotka on kirjattu sekä perusopetussuunnitelmaan että Euroopan unionin monikielisyyttä koskeviin ohjeistuksiin.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404303210Käytä tätä linkitykseen.
Language
French
License
In CopyrightOpen Access

Share