Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Toteutimme kyselytutkimuksen valinnaisista A2-kielistä Keski-Suomen kunnille marras-joulukuun 2023
aikana. Tutkimuksemme tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää, minkälainen tilanne ja tulevaisuus KeskiSuomen kunnissa on ala-asteella aloitettavan valinnaisen A2-kielten opiskelun suhteen. Tarkoituksemme
oli selvittää, tarjoavatko Keski-Suomen kunnat ylipäätään mahdollisuutta valita ja opiskella A2-kieltä,
mitä kieliä on mahdollista valita, ja kuinka suuri ryhmän on oltava, jotta se toteutuisi. Tutkimuskysymyksemme on: ovatko nuoret tasa-arvoisessa asemassa valinnaisten A2-kielten opiskelun ja kielivalikoiman
suhteen Keski-Suomen kunnissa? Olettamuksemme ennen tutkimusta oli, että valinnaisten A2-kielten
opiskelu ei ole jokaisessa kunnassa mahdollista ja sitä kautta eri puolella Keski-Suomea asuvat lapset ja
nuoret eivät ole keskenään tasavertaisessa asemassa. Tutkimuksemme paljasti, että olettamuksemme osui
oikeaan, sillä kyselyyn vastanneista 14 kunnasta ainoastaan 4 kuntaa vastasi tarjoavansa tällä hetkellä
mahdollisuuden opiskella valinnaista A2-kieltä.
Kyselyyn vastanneista kunnista suurin osa on alle 10 000 asukkaan kuntia. Ainoastaan neljässä kyselyyn
vastanneista kunnista asukasluku ylitti 10 000 asukasta. Kyselyn avoimissa kysymyksissä ilmeni, että suurimmalla osalla kuntia ei ole taloudellisesti varaa tarjota A2-kieliä, ja osa ehdotti, että rahoituksen tulisi
järjestyä valtion kautta. Näissä kunnissa ei vastauksien perusteella ole ollut päteviä opettajia saatavilla, ja
mahdollinen opettajan hyödyntäminen joko yhteisesti tai etäopetuksen kautta pienten kuntien välillä saattaisi heidän mukaansa parantaa valinnaisten A2-kielten opiskelun nykytilannetta. Kunnat nostivat esille
myös oppilasmäärät, joiden ennustetaan tulevaisuudessa vähenevän entisestään sekä syntyvyyden laskun että maalta kaupunkeihin tapahtuvan muuttoliikkeen vuoksi. Osa vastanneista mainitsi lisäksi, ettei
valinnaisten A2-kielten opiskeluun ole ollut kysyntää.
Perusopetussuunnitelman (POPS) vieraita kieliä koskevan kielikasvatusosion ja Euroopan unionin monikielisyyttä koskevien ohjeistuksien mukaan kieltenopiskelun tulisi olla mahdollista kaikille, kaikkialla ja
mahdollisimman monipuolisesti. Ottaen huomioon, että kymmenen kyselyymme vastanneista kunnista
ei tarjoa mahdollisuutta opiskella muita kuin perusopetussuunnitelman (POPS) pakollisia kieliä, voidaan
kysyä, toteutuvatko keskisuomalaisten lasten ja nuorten oikeudet opiskella valinnaisia kieliä tavalla, jotka
on kirjattu sekä perusopetussuunnitelmaan että Euroopan unionin monikielisyyttä koskeviin ohjeistuksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hupenevat kielivalinnat : kehnoa kielikoulutuspolitiikkaa vai kielenoppimismotivaatiota?
Kangasvieri, Teija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa tarkastellaan suomalaisen perusopetuksen yläkoululaisten vieraan kielen oppimismotivaatiota. Tutkimuksessani selvitin muun muassa oppilaiden vieraiden kielten motivaatioprofiileja, nykyistä kieliminää ennustavia ... -
L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
Koivisto, Kerttu (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. ... -
L'éducation au développement durable dans l'apprentissage de la langue française
Ratava, Paula (2009) -
L’apprentissage de vocabulaire du français chez de jeunes enfants finnophones de 7 à 10 ans
Kalaja, Sohvi (2018)Vieraiden kielten opiskelun aloittamisen siirryttyä toiselle luokalle vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksessa aiheutti tarpeen tutkia nuorten lasten vieraiden kielen oppimista. Työn tavoitteena oli ... -
"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français
Joenväärä, Helmi (2022)Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.