Opettaja-oppilassuhteen yhteys oppilaan aritmeettisiin taitoihin ja matemaattiseen minäkäsitykseen perusopetuksen 6. luokalla

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen yhteyttä oppilaan aritmeettisiin taitoihin sekä oppilaan matemaattisen minäkäsityksen yhteyttä opettaja-oppilassuhteeseen perusopetuksen 6. luokalla. Samalla kontrolloitiin myös sukupuolen yhteys opettaja-oppilassuhteen laatuun. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän opettaja-oppilassuhteessa oli opettajan arvioimia konflikteja, sitä heikompia olivat oppilaan aritmeettiset taidot. Lisäksi havaittiin, että oppilaan matemaattisen minäkäsityksen ollessa vahvempi, oli opettaja-oppilassuhteessa enemmän lämpimyyttä. Opettajat arvioivat enemmän konflikteja poikien kuin tyttöjen kanssa opettaja-oppilassuhteissaan.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404162934Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share