Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLipponen, Aatu
dc.date.accessioned2024-04-02T09:18:42Z
dc.date.available2024-04-02T09:18:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94124
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tutkia positiivista pedagogiikkaa ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä musiikkikasvatuksessa. Tutkimus rajaa musiikkikasvatuksen peruskoulun ja toisen asteen yleissivistävän koulutuksen kaltaiseen musiikinopiskeluun, jossa voi olla yksilöitä erilaisista musiikillisista taustoista. Musiikilla on oppiaineena paljon myönteisiä vaikutuksia, jonka takia musiikkikasvatus on tärkeä osa suoma- laista koulutusta. Tämän takia tutkimus on merkityksellinen, jotta voitaisiin välittää musiikkia ja sen positiivisia hyötyjä tuleville sukupolville ja todistaa sen tärkeys ja arvo suomalaisessa koulutuspolitiikassa. Tutkimuksen lähtökohtana toimi se, että positiivinen pedagogiikka, joka pohjautuu positiivisesta psykologiasta, voi tarjota käytännönläheisiä työkaluja tukeakseen musiikkikasvatuksessa tapahtuvaa oppimista ja hyvinvointia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jonka tarkoituksena on saada laaja kuva käsiteltävästä aiheesta. Tutkimus osoitti, että positiivinen pedagogiikka tarjoaa hyvät mahdollisuudet toteuttaa opetusta musiikki- kasvatuksessa. Se tarjoaa kyvyn parantaa yksilöiden hyvinvointia ja oppimista musiikinopiskelussa, jossa vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa motivaatio, minäpystyvyys ja flow-kokemus. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että nämä käsitteet voivat muodostaa yhdessä uuden mallin nimeltään Positiivisen pedagogiikan kehä, jonka ydin perustuu positiivisen pedagogiikan tavoitteisiin. Mallia voidaan käyttää myös musiikkikasvatuksessa.fi
dc.format.extent22
dc.language.isofi
dc.titlePositiivista musiikkikasvatusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404022669
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoflow-tila


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot