Varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot

Abstract
Tutkimuksenitavoitteena on selvittää varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa sekä työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkin myös varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta. Tavoitteena on tutkia, millaisia pedagogisia keinoja esihenkilöillä on käytössä henkilöstöjohtamisessa ja miten he kuvaavat pedagogiikan vaikutusta työhyvinvoinnin tukemisessa. Toteutin tutkimukseni laadullisin menetelmin. Keräsin tutkimusaineiston neljältä varhaiskasvatusyksikön esihenkilöltä webropol-kyselyillä ja haastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus koostuu kaikista heidän tehtäviinsä kuuluvista osa-alueista. Henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot liittyivät positiiviseen johtamiseen. Esihenkilön vastuulla oleva pedagoginen osaaminen ja sen kehittäminen nähtiin reflektoinnin jatkumona. Pedagogiseksi keinoksi nimettiin vuorovaikutus ja sen laatu, jotka koettiin merkityksellisiksi kaikissa työhön liittyvissä kohtaamisissa. Työn perustana pidettiin esihenkilön vahvaa läsnäoloa työyhteisössä ja toiminnan arjessa. Resurssienjakaminenja niiden vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatusyksikön toiminnalle on suuri osa esihenkilötyötä.Monessa yhteydessä mainittiin henkilöstön tasapuolinen ja -arvoinen kohtelu. Työhyvinvoinnin tukemisessa ovat apuna pedagogiseen johtamiseen kuuluvat pedagogiset keinot. Pedagoginen johtaminen keinoineen jakautuu työyhteisön työhyvinvoinnin perustaksi ja toisaalta pedagogisuudella ohjataan tehtävää esihenkilötyötä.
Main Author
Format
Books Working paper
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403252597Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share