Varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot
Abstract
Tutkimuksenitavoitteena on selvittää varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden
käsityksiä pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa sekä
työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkin myös varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta. Tavoitteena on tutkia, millaisia
pedagogisia keinoja esihenkilöillä on käytössä henkilöstöjohtamisessa ja miten
he kuvaavat pedagogiikan vaikutusta työhyvinvoinnin tukemisessa.
Toteutin tutkimukseni laadullisin menetelmin. Keräsin tutkimusaineiston
neljältä varhaiskasvatusyksikön esihenkilöltä webropol-kyselyillä ja haastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen
johtajuus koostuu kaikista heidän tehtäviinsä kuuluvista osa-alueista. Henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot liittyivät positiiviseen johtamiseen.
Esihenkilön vastuulla oleva pedagoginen osaaminen ja sen kehittäminen nähtiin
reflektoinnin jatkumona. Pedagogiseksi keinoksi nimettiin vuorovaikutus ja sen
laatu, jotka koettiin merkityksellisiksi kaikissa työhön liittyvissä kohtaamisissa.
Työn perustana pidettiin esihenkilön vahvaa läsnäoloa työyhteisössä ja toiminnan arjessa. Resurssienjakaminenja niiden vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatusyksikön toiminnalle on suuri osa esihenkilötyötä.Monessa yhteydessä mainittiin henkilöstön tasapuolinen ja -arvoinen kohtelu.
Työhyvinvoinnin tukemisessa ovat apuna pedagogiseen johtamiseen kuuluvat pedagogiset keinot. Pedagoginen johtaminen keinoineen jakautuu työyhteisön työhyvinvoinnin perustaksi ja toisaalta pedagogisuudella ohjataan tehtävää esihenkilötyötä.
Main Author
Format
Books
Working paper
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403252597Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish