Show simple item record

dc.contributor.advisorLämsä, Tiina
dc.contributor.authorSaarinen, Auli
dc.date.accessioned2024-03-25T08:28:44Z
dc.date.available2024-03-25T08:28:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94056
dc.description.abstractTutkimuksenitavoitteena on selvittää varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa sekä työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkin myös varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta. Tavoitteena on tutkia, millaisia pedagogisia keinoja esihenkilöillä on käytössä henkilöstöjohtamisessa ja miten he kuvaavat pedagogiikan vaikutusta työhyvinvoinnin tukemisessa. Toteutin tutkimukseni laadullisin menetelmin. Keräsin tutkimusaineiston neljältä varhaiskasvatusyksikön esihenkilöltä webropol-kyselyillä ja haastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus koostuu kaikista heidän tehtäviinsä kuuluvista osa-alueista. Henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot liittyivät positiiviseen johtamiseen. Esihenkilön vastuulla oleva pedagoginen osaaminen ja sen kehittäminen nähtiin reflektoinnin jatkumona. Pedagogiseksi keinoksi nimettiin vuorovaikutus ja sen laatu, jotka koettiin merkityksellisiksi kaikissa työhön liittyvissä kohtaamisissa. Työn perustana pidettiin esihenkilön vahvaa läsnäoloa työyhteisössä ja toiminnan arjessa. Resurssienjakaminenja niiden vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatusyksikön toiminnalle on suuri osa esihenkilötyötä.Monessa yhteydessä mainittiin henkilöstön tasapuolinen ja -arvoinen kohtelu. Työhyvinvoinnin tukemisessa ovat apuna pedagogiseen johtamiseen kuuluvat pedagogiset keinot. Pedagoginen johtaminen keinoineen jakautuu työyhteisön työhyvinvoinnin perustaksi ja toisaalta pedagogisuudella ohjataan tehtävää esihenkilötyötä.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.titleVarhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403252597
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesihenkilöt
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesihenkilötyö
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysohenkilöstöjohtaminen
dc.subject.ysopedagoginen johtaminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record