Automatic detection of driver's abnormal state based on physiological signals

Abstract
Kuljettajan epänormaali tila, joka vaikuttaa hänen ympäristönsä havainnointiin, päätöksentekoon ja toimintaan, on yksi suurimmista liikenneonnettomuuksien syistä. Fysiologisia signaaleja, jotka heijastavat kuljettajan sisäistä tilaa, käytetään poikkeavuuksien havaitsemiseen. Aika- ja taajuusalueen piirteitä käytetään yleisesti kuljettajan tilan tutkimiseen, mutta ne ovat herkkiä jälkiäänelle eivätkä erota signaalien monimutkaisuutta. Lisäksi korkea ajallinen resoluutio on tarpeen kuljettajan tilan muutoksen havaitsemiseksi ja analysoimiseksi tiettynä aikana, mutta se lisää näkörataa ja saattaa vähentää laskennallista tehokkuutta. Pitkäkestoisen ajon aikana pitkäaikainen ajallinen riippuvuus on myös elintärkeää kuljettajan poikkeavan tilan automaattiselle havaitsemiselle. Näköradan optimointiin liittyy kuitenkin vaikeuksia, kun otetaan huomioon fysiologisten signaalien aikavaativuus ja automaattinen kuljettajan poikkeavan tilan havaitseminen suhteessa pitkän aikavälin kontekstitietoon. Tämä väitöskirja keskittyy edellä mainittuihin haasteisiin ja ehdottaa kuljettajan poikkeavan tilan havaitsemista fysiologisten signaalien moniskaalaentropian ja kaksisuuntaisen pitkäaikaisen lyhyen aikavälin muistin verkoston avulla. Artikkeli I tutkii elektroenkefalografian (EEG) moniskaalaentropian avulla suhteellisia aikaskaaloja käyttäen aivojen monimutkaisuutta ja informaatiokorvaustapaa ominaisuuksien välillä häiriön havaitsemiseksi. Artikkeli II tutkii moniskaalaentropian vaihtelumalleja ja ottaa huomioon pitkäaikaisen riippuvuuden ominaisuuksissa kaksisuuntaisen pitkäaikaisen lyhyen aikavälin muistin avulla häiriön havaitsemiseksi. Artikkeli III tutkii sopivaa näkörataa laskemalla moniskaalaentropiaa absoluuttisilla aikaskaaloilla ja häiriötietoa useissa fysiologisissa signaaleissa häiriön havaitsemiseksi. Artikkelit II ja III analysoivat myös käyttäytymis-signaaleja varmistaakseen häiriön aiheuttamat muutokset ajosuorituksessa. Artikkelissa IV esitetään monitieteellinen tunteidentunnistuskehys, joka perustuu sulautettuihin entropioihin ja kaksisuuntaiseen pitkäaikaiseen lyhyen aikavälin muistiin, jotta voidaan integroida eri piirteiden edut ja oppia EEG:n kontekstitietoa.
Main Author
Format
Theses Doctoral thesis
Published
2024
Series
ISBN
978-952-86-0099-2
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0099-2Use this for linking
ISSN
2489-9003
Language
English
Published in
JYU Dissertations
Contains publications
  • Artikkeli I: Zuo, X., Zhang, C., Zhao, J., Hämäläinen, T., & Cong, F. (2023). Driver Distraction Detection Based on EEG Feature Fusion Using Random Forest. ICBSP '23 : Proceedings of the 2023 8th International Conference on Biomedical Imaging, Signal Processing (pp. 104-109). ACM. DOI: 10.1145/3634875.3634890
  • Artikkeli II: Zuo, X., Zhang, C., Cong, F., Zhao, J., & Hämäläinen, T. (2022). Driver Distraction Detection Using Bidirectional Long Short-Term Network Based on Multiscale Entropy of EEG. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 23(10), 19309-19322. DOI: 10.1109/tits.2022.3159602. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/85310
  • Artikkeli III: Zuo, X., Zhang, C., Cong, F., Zhao, J., and Hämäläinen, T. (2023). Driver distraction detection based on MSaE of multi-modality physiological signals. Submitted to IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems.
  • Artikkeli IV:Zuo, X., Zhang, C., Hämäläinen, T., Gao, H., Fu, Y., & Cong, F. (2022). Cross-Subject Emotion Recognition Using Fused Entropy Features of EEG. Entropy, 24(9), Article 1281. DOI: 10.3390/e24091281
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author & University of Jyväskylä

Share