Suunnitelma hyvinvointiteknologia-asentajien oppimisympäristöksi
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen aiheena oli tehdä suunnitelma hyvinvointiteknologia -asentajien oppimisympäristöksi. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat, jotka opiskelevat hyvinvointiteknologia-asentajiksi. Tavoitteena oli luoda suunnitelma myöhemmin toteutettavasta hyvinvointiteknologia-asentajien oppimisympäristöstä, jossa keskeisessä roolissa olisi tekemällä oppimisen menetelmät ja missä voisi opiskella hyvinvointiteknologia- asentajan tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksia kattavasti ja suorittaa myös ammattiosaamisen näyttöjä.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena teoreettista- ja empiiristä aineistoa hyödyntäen. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin ammatillista koulutusta, opetusta ohjaavaa lainsäädäntöä sekä opetussuunnitelmia sekä tekemällä oppimisen menetelmiä. Lisäksi syvennyttiin hyvinvointiteknologiakäsitteeseen ja teknologiaan, joka mahdollistaa hyvinvointiteknologian käytön. Empiiristä aineistoa saatiin Living Lab Pruntsi-hankkeesta, missä selvitettiin hyvinvointiteknologia osaamista ja tarpeita alueen ikääntyviltä ja muilta hyvinvointiteknologiatoimijoilta. Tämän tutkimuksen tuloksena kehitettiin suunnitelma hyvinvointiteknologia - asentajien oppimisympäristöstä, joka mahdollistaa ammattitaitovaatimusten opiskelun tekemällä oppimista hyödyntäen. Suunnitelmassa huomioitiin myös muut toimijat, joita oppimisympäristö toteutuessaan palvelee monipuolisesti. Kehittämistuotoksena tehtyä hyvinvointiteknologiaoppimisympäristöä arvioitiin monialaisesti asiantuntijaryhmän toimesta. Arviointi toteutettiin ryhmähaastatteluna, jossa suunnitelman toteuttamiskelpoisuutta arvioitiin. Haastattelussa todettiin suunnitelma toteuttamiskelpoiseksi ja nähtiin myös paljon potentiaalisia jatkokehitysideoita.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29424]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Game bridge : kohti ammatillisia avaintaitoja
Oksanen, Kimmo; Mannila, Birgitta; Hämäläinen, Raija (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Tulevaisuuden työelämässä korostuvat eri alojen välinen moniammatillinen verkottunut yhteistyö sekä jaetun ymmärryksen muodostuminen. Tämän myötä myös vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitojen kehittäminen ... -
Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
Ketonen, Tiia (2020)Tässä tutkimuksessa muodostettiin yleiskuva ammatillisen peruskoulutuksen kemian opetuksesta ja ammatillisessa koulutuksessa työskentelevän kemian opettajan työstä. Tutkimuksen kirjallisessa osassa perehdytään erilaisiin ... -
Verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytön kehittäminen tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnossa
Inkilä, Eero (2018)Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa verkko-oppimisympäristöistä pedagogiikan näkökulmasta. Työhön liittyvät tutkimuskysymykset ovat, miten verkko-oppimisympäristön pedagogista käyttöä voidaan kehittää ... -
Ammatillinen kirjasto oppimisympäristönä
Mannström, Ulla (2002) -
Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
Nikula, Mika (2023)Tässä työssä tutkittiin vaikuttaako tavanomaisesti luokkahuoneessa (oppimisympäristö) tehtävien harjoitusten siirtäminen luokkahuoneen ulkopuolelle tehtäväksi opiskelijoiden motivaatioon. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: 1. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.