Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.advisorMehtälä, Saana
dc.contributor.authorJauhiainen, Laura
dc.date.accessioned2024-03-12T06:54:27Z
dc.date.available2024-03-12T06:54:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93874
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin teknologian käytön vaikutuksia peruskoulujen opiskelijoihin sekä opettajiin. Tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden sekä opettajien kokemuksia teknostressistä, mitä haittoja etäopetuksesta voi olla ja miten perusopetuksessa tapahtuvaa teknostressiä voidaan lieventää. Tutkimuksen tuloksia voisi hyödyntää esimerkiksi tuntien tai opetussuunnitelman suunnittelussa sekä toteutuksessa. Tutkimuskysymys tässä tutkimuksessa on: Miten luokassa tapahtuvan perusopetuksen sekä perusopetuksen etäopetuksen aiheuttamaa teknostressiä voidaan lieventää? Tämän tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat teknostressi, digitalisaatio, perusopetus sekä etäopetus. Teknostressin osalta tässä tutkielmassa keskitytään erityisesti teknostressitekijöihin. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään Ragu-Nathanin & Tarafdarin käsitteellistä mallia teknostressin ymmärtämiseksi (Model of understanding technostress). Tutkimus toteutettiin havainnoimalla sekä opiskelijoiden ryhmähaastatteluilla. Lisäksi kahta opettajaa haastateltiin erikseen. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2023. Ryhmähaastattelut toteutettiin syyskuussa 26.9.2023. Opettajien haastattelu toteutettiin etänä 6.10.2023. Tutkimustuloksista selvisi, että opiskelijoiden teknostressikokemukset liittyivät usein eri viestisovelluksiin ja niihin liittyviin ilmoituksiin. Lisäksi osa opiskelijoista toi esille paineen olla jatkuvasti tavoitettavissa. Opiskelijoiden vastauksista nousi esille laitteen sekä ajan käyttöön liittyviä teoriaa tukevia käytäntöjä lievittää teknostressiä. Uutena löydöksenä nousi esille hyvinvointitaitojen rooli teknostressin käsittelyssä. Hyvinvointitaitojen ja teknostressin välistä yhteyttä olisi hyvä tutkia jatkossa enemmän. Tämän tutkielman tutkimustuloksesta käy ilmi, että jatkotutkimuksissa tutkimuskohteina voisivat olla, miten omien hyvinvointitaitojen kehittäminen voisi ennaltaehkäistä teknostressiä, millaiset hyvinvointitaidot auttavat erityisesti teknostressin hallinnassa, teknostressin lieventämisessä tai jopa sen ennalta ehkäisemisessä sekä millaisia hyvinvointitaitoja opiskelijat käyttävät omassa arjessaan teknostressin lieventämisessä.fi
dc.description.abstractThis study investigated the effects of technology use on elementary school students and teachers. The purpose of the study was to investigate students' and teachers' experiences of technostress, what disadvantages distance education can have and how technostress in basic education can be alleviated. The results of the research could be used, for example, in the planning and implementation of lessons or the curriculum. The research question in this study is: How can the technostress caused by basic education in the classroom and distance edu-cation of basic education be alleviated? The central concepts of this research are technostress, digitalization, basic education and distance education. Regarding technostress, this dissertation focuses especially on technostress factors. The conceptual model of understanding technostress by Ragu-Nathan & Tarafdar (Model of understanding technostress) is used as a theoretical framework. The research was carried out by observation and group interviews of students. In addition, two teachers were interviewed separately. The research was carried out in September 2023. The group interviews were carried out in September 26.9.2023. The teachers' interview was carried out remotely on October 6, 2023. The research results revealed that students' technostress experiences were often related to different messaging applications and related notifications. In addition, some students brought up the pressure to be constantly available. The students' answers revealed practices related to the use of the device and time that support the theory of relieving technostress. As a new discovery, the role of well-being skills in handling technostress emerged. According to the discovery it would be good to investigate more about the connection between well-being skills and technostress. The results of this thesis provide multiple potential research topics for further studies. Including but not limited to how developing one's own well-being skills could prevent technostress, what kinds of well-being skills help especially in managing technostress, mitigating technostress or even preventing it, and what kind of well-being skills students use in their own everyday life to mitigate technostress.en
dc.format.extent72
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTeknostressin vähentäminen perusopetuksessa sekä perusopetuksen etäopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403122334
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysoteknostressi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright