Teknostressin vähentäminen perusopetuksessa sekä perusopetuksen etäopetuksessa

Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitettiin teknologian käytön vaikutuksia peruskoulujen opiskelijoihin sekä opettajiin. Tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden sekä opettajien kokemuksia teknostressistä, mitä haittoja etäopetuksesta voi olla ja miten perusopetuksessa tapahtuvaa teknostressiä voidaan lieventää. Tutkimuksen tuloksia voisi hyödyntää esimerkiksi tuntien tai opetussuunnitelman suunnittelussa sekä toteutuksessa. Tutkimuskysymys tässä tutkimuksessa on: Miten luokassa tapahtuvan perusopetuksen sekä perusopetuksen etäopetuksen aiheuttamaa teknostressiä voidaan lieventää? Tämän tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat teknostressi, digitalisaatio, perusopetus sekä etäopetus. Teknostressin osalta tässä tutkielmassa keskitytään erityisesti teknostressitekijöihin. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään Ragu-Nathanin & Tarafdarin käsitteellistä mallia teknostressin ymmärtämiseksi (Model of understanding technostress). Tutkimus toteutettiin havainnoimalla sekä opiskelijoiden ryhmähaastatteluilla. Lisäksi kahta opettajaa haastateltiin erikseen. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2023. Ryhmähaastattelut toteutettiin syyskuussa 26.9.2023. Opettajien haastattelu toteutettiin etänä 6.10.2023. Tutkimustuloksista selvisi, että opiskelijoiden teknostressikokemukset liittyivät usein eri viestisovelluksiin ja niihin liittyviin ilmoituksiin. Lisäksi osa opiskelijoista toi esille paineen olla jatkuvasti tavoitettavissa. Opiskelijoiden vastauksista nousi esille laitteen sekä ajan käyttöön liittyviä teoriaa tukevia käytäntöjä lievittää teknostressiä. Uutena löydöksenä nousi esille hyvinvointitaitojen rooli teknostressin käsittelyssä. Hyvinvointitaitojen ja teknostressin välistä yhteyttä olisi hyvä tutkia jatkossa enemmän. Tämän tutkielman tutkimustuloksesta käy ilmi, että jatkotutkimuksissa tutkimuskohteina voisivat olla, miten omien hyvinvointitaitojen kehittäminen voisi ennaltaehkäistä teknostressiä, millaiset hyvinvointitaidot auttavat erityisesti teknostressin hallinnassa, teknostressin lieventämisessä tai jopa sen ennalta ehkäisemisessä sekä millaisia hyvinvointitaitoja opiskelijat käyttävät omassa arjessaan teknostressin lieventämisessä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403122334Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share